BÅRD EKER ER en travel mann. Toppsjef med kjeledress, med skitt under neglene og med sandpapir i nevene. Her er det ikke snakk om å vente på journalister når tiden kan brukes til noe mer fornuftig, og ingen samtale er så viktig at det ikke går an å føre flere samtidig.
Hvor finner vi så denne energiske fyren? Det er ikke lett uten et godt kart. Langt ute i skogen, en mil sør for Fredrikstad, ligger en liten klynge hus som ser ut som boliger. Går du nærmere, ser du mange travle, hvitkledde mennesker bak det som minner om store stuevinduer. Det kunne jo vært leger, travelt opptatt med hjertekirurgi, men det er det ikke. Dette er hjertet i Bård Ekers lille industriimperium og det viktigste designsenter for projektorteknologi i verden. Hvem skulle tro at noe slikt skjulte seg ute i den norske skogen?
Det var etableringen av ASK som brakte projektorer inn i Ekers liv. Samarbeidet utviklet seg til noe i nærheten av et ekteskap. Hans selskap, Bård Eker Industrial Design, var i praksis en stor del av ASKs utviklingsavdeling. Samarbeidet varte i mange år til ASK fusjonerte med amerikanske InFocus. Da tok lykken slutt. Amerikanerne hadde sine egne ideer og var ingen ideell ektefelle.
Det samme syntes flere ansatte i ASK, og bestemmelsen om å starte for seg selv var ikke vanskelig å ta. Projectiondesign ble etablert i 2001. Med Eker som majoritetseier presenterte de en nyskapning som skapte stor oppmerksomhet i bransjen. Over 100 millioner i omsetning, 95 prosent eksportandel og overskudd på et IT-produkt konstruert og produsert i Norge allerede i år to, er jo nesten til å bli rørt av.
Selv om PD, som han kaller nyetableringen, er en konkurrent, kommer mange av de store internasjonale projektorprodusentene til Eker for å kjøpe designhjelp. Det synes ikke Eker er noe problem: - Jeg er ganske flink til å lukke de ulike prosjektene inne i forskjellige rom i hodet, og alle, inklusive PD, tjener på at den samlede kompetansen her øker, sier han.
EKERS FORELDRE VAR begge gullsmeder, og hjemmet deres formelig sydet av formgivning og design. En rekke kjente kunstnere arbeidet på prosjekter sammen med familien. Allerede som åtteåring smidde han selv armringer og andre sølvgjenstander. Under arbeidsuka i åttendeklasse ble han satt på et arkitektkontor, og den uka ble til femten år. Først som assistent på fritiden, og senere som selvlært arkitekt. Det er ikke få hus i Fredrikstad som kan smykke seg med tittelen Eker Design.
Likevel var det teknologi som lokket unge Eker. Fra han var seksten gikk det i motorsykler, og gutterommet var overstrødd med rammer, bolter og tannhjul. Fra tannhjulene var ikke veien lang til det som i dag heter Høgskolen i Østfold hvor han ble byggingeniør. Hele tiden arbeidet han som arkitekt på fritiden.
Etter så mye hustegning var tiden inne for å formalisere kunnskapene med arkitektutdanning. Han søkte og kom inn i Århus. Som sikkerhet hadde han søkt også den nye designlinjen på Kunst- og håndverksskolen. Han kom inn der også. Dermed var det gjort. Selv om han fortsatt jobbet som arkitekt på fritiden, ble husene satt på sidesporet. Det var designer han skulle bli.
HAN HAR IKKE mye til overs for alle vedtakene om å legge ned produksjonen her i landet.
- Det er rene motebølgen å gjøre dette, sier han, og påstår at mange styrer følger strømmen uten å vurdere de problemene som kommer. - Hemmeligheten ligger i gjennomtenkt design, sier han. - Gjør vi en god jobb fra starten, sørger vi for effektivitet fra produksjon til distribusjon og service. Vi må ta hensyn til at Norge er et høykostland og sørge for at vi ikke sløser bort tid og kostnader unødvendig. Det tar ikke mange minutter å bygge en projektor hos Projectiondesign, og produksjon og testing utgjør ikke mer enn to og en halv prosent av kostnadene. Vi vil tape på å sette ut produksjonen selv om timelønnen er null. Når produksjonen bare ligger noen meter unna, har vi en fleksibilitet på alle nivåer som er utrolig verdifull.
Til sammen jobber det nå nitti mennesker i bedriftene Bård Eker eier helt eller delvis.
PENGER ER IKKE noe moro for Bård, sier de som kjenner han. Derfor skyr han også aksjeeiere. Han vil ikke ha folk som maser om utbytte rundt seg. Det tar fokus bort fra det han brenner for, spennende produkter. Da han tok ut tretti millioner kroner i fjor, var det for å investere pengene i nye ideer og ny virksomhet.
Ekers visjoner begrenser seg ikke bare til design: - Det tradisjonelle bildet av en industridesigner er en som tegner flotte produkter som er vanskelig å produsere. Det som gjør vei i vellinga, er ifølge Eker å ha full oversikt over og kontroll med alle stadier fra produktideen oppstår, via design, konstruksjon og produksjon til markedsføring og salg.
- Jeg har lært meg alle stadiene i produkters livssyklus, og alle her som jobber for meg samarbeider om det meste, enten det dreier seg om design, produksjon, markedsføring, projektorer eller båter.
Et av Ekers ankepunkter mot industrien er at det er altfor mange lukkede skott mellom de forskjellige avdelingene. - Det går utrolig mye penger, tid og energi til spille i friksjon mellom folk på ulike avdelinger, sier han. Bedre forståelse for de ulike funksjonene, og mer samarbeid mellom folk, er det som trengs.
Og Ekers folk må svelge denne medisinen. Han tar helst nye ingeniører og designere rett fra skolebenken, men de må ikke tro at de kan gå rett løs på drømmejobben. De får ikke spesiell glede av skolelærdommen det første året. Først må de gå runden og samle skitt under neglene i alle de andre avdelingene de skal jobbe sammen med i fremtiden.
EKER ER IKKE en fyr som snakker om vanskeligheter og alt som er umulig i Norge. Der andre ville gitt opp, ser han store muligheter. Da den kjente båtprodusenten Hydrolift gikk over ende, overtok Eker like godt det lille som var igjen.
- Vi hadde jobbet litt med Hydrolift og fått lyst til å lage båter, sier han. Selv om det bare er et år siden han overtok, er båtproduksjon nå en integrert del av Ekers verden. Så godt som hele årsproduksjonen er allerede solgt. I fjor var Hydrolift offisiell ledebåt for offshore 1 konkurransene. Nå har han like godt kjøpt et par slike båter også. - Kanskje vi kan tilføre denne båtsporten noe, sier han, med fart i blikket.
Fart og travelhet er ord som faller lett når samtalen kommer inn på Bård Eker. Her går ikke et minutt til spille. Det hender rett som det er at SAS eller Bastøferja får en forespørsel om å holde igjen avgangen noen minutter. Kanskje ikke så rart at han satte rekord i antall fartsbøter på en tur da en splitter ny Hydrolift skulle taues ned til en salgsturne i Spania. Men både sertifikatet og tidsplanen holdt. Det lille han bevilget seg av fritid, ble brukt til å kjøre motorsykkel på bane i godt over 300 km/h.
MAN KAN IKKE unngå å legge merke til at Eker har et betydelig antall lopper i blodet. Arbeidstiden er er stort sett fra syv om morgenen til elleve om kvelden. Og skal vi tro folk som står ham nær, hviler ikke mannen mye. Det hender ikke så sjelden at de siste SMS-ene kommer klokken ett om natten, og fire timer senere tikker det inn nye. Det eneste som kan få ham til å sitte ned, er når Petter Solberg og andre motoriserte helter er å finne på skjermen.
Full oversikt er også noe som kjennetegner Eker. Ikke bare har han oversikt på makronivå, han følger med i alle detaljer også. I tillegg har han en gudbenådet hukommelse. Bedriftene hans går så det griner og det hagler med priser og utmerkelser. Det eneste problemet ser ut til å være den kroniske mangelen på timer i døgnet.