MARITIM

Tvangsarbeidere bygget norske skip: Fortsetter å sjekke utenlandske verft for tvangskontrakter

GIEK har foreløpig ikke fått info om tvangsarbeidere på utenlandske verft, men fortsetter å sjekke.

Her, ved Crist-verftet i Gdynia, omkom en nordkoreansk arbeider under sveising på skroget til det norske skipet Polar Empress.
Her, ved Crist-verftet i Gdynia, omkom en nordkoreansk arbeider under sveising på skroget til det norske skipet Polar Empress. Bilde: Lars Taraldsen
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
9. aug. 2019 - 10:25

En rekke norske skip ble bygget ved hjelp av nordkoreanske arbeidere i Polen. På ett av skipene – det norske superskipet «Polar Empress» omkom en av dem i en stygg ulykke, der mannen brant i hjel.

Dette skjedde på Crist-verftet i Gdynia i Polen. Her jobbet en rekke nordkoreanske arbeidere i flere år, ansatt gjennom bemanningsselskapet Armex.

Ifølge forskere ved Leiden University var nettopp disse arbeiderne å anse som tvangsarbeidere.

Les avsløringen her.

Nikolai Astrup (H) sier det er lettvint av finansministeren når han uten en utredning vil gå inn for å kutte to av de fire strømkablene som går mellom Norge og Danmark.
Les også

Vedum vil kutte to av kraftkablene til Danmark: – Useriøst og lettvint

Uavhengige vurderinger

Avsløringene fra Teknisk Ukeblad førte blant annet til omfattende endringer.  Daværende næringsminister Monica Mæland svarte stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (Krf) om at Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge ville gjennomføre uavhengige tredjepartsvurderinger av arbeidsforholdene ved enkelte verft.

Dette har blitt gjort også, ifølge GIEK.

– Vi foretar jevnlig undersøkelser av utenlandske verft som vi ikke kjenner. Vi bruker interne ressurser, men også ofte tredjepartskonsulenter for å utføre denne type undersøkelser, ifølge Allon Groth, kommunikasjonssjef i GIEK.

Norge eksporterte 78.522 tonn laks til en verdi av 9,1 milliarder kroner i februar, ifølge tall fra Norges sjømatråd. Bildet er fra Gryllefjord på utsiden av Senja.
Les også

Norsk sjømat: Tre år på rad med eksportrekord

Fortsetter undersøkelsene

Mandatet til tredjepartskonsulentene er å se på blant annet arbeidsforhold, HMS, og ivaretakelse av lokale lover. Dette inkluderer risiko for at det skal befinne seg utenlandske arbeidstakere med tvangslignende kontrakter på verftene, ifølge Groth.

Men siden forrige gang dette ble omtalt har det ikke blitt funnet noen tegn på tvangsarbeidere ved verft, der GIEK-støttede prosjekter bygges.

– Vi har ikke mottatt informasjon som indikerer tvangsarbeid på utenlandske verft, sier han.

Han understreker at GIEK vil fortsette med undersøkelser.

– Vi vil uføre slike undersøkelser også for nye søknader som gjelder verft som vi ikke kjenner fra før, sier han.

Med hydrogenskip kan norske verft ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden, skriver Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum .
Les også

Staten må bidra til nullutslipps-hydrogenbåter nå

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.