En rekke norske skip ble bygget ved hjelp av nordkoreanske arbeidere i Polen. På ett av skipene – det norske superskipet «Polar Empress» omkom en av dem i en stygg ulykke, der mannen brant i hjel.
Dette skjedde på Crist-verftet i Gdynia i Polen. Her jobbet en rekke nordkoreanske arbeidere i flere år, ansatt gjennom bemanningsselskapet Armex.
Ifølge forskere ved Leiden University var nettopp disse arbeiderne å anse som tvangsarbeidere.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Minst tre er døde etter en eksplosjon i et underjordisk anlegg ved et vannkraftverk i Nord-Italia.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835714/NTB_OM29BuJmiGI.jpg)
Italia: Frykter flere døde etter eksplosjon i vannkraftverk
Uavhengige vurderinger
Avsløringene fra Teknisk Ukeblad førte blant annet til omfattende endringer. Daværende næringsminister Monica Mæland svarte stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (Krf) om at Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge ville gjennomføre uavhengige tredjepartsvurderinger av arbeidsforholdene ved enkelte verft.
Dette har blitt gjort også, ifølge GIEK.
– Vi foretar jevnlig undersøkelser av utenlandske verft som vi ikke kjenner. Vi bruker interne ressurser, men også ofte tredjepartskonsulenter for å utføre denne type undersøkelser, ifølge Allon Groth, kommunikasjonssjef i GIEK.
![LNG-tankeren Extremadura Knutsen ble levert i 2023 og er en del av nybyggingsprosjektet som til sammen teller 27 skip.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847306/Extremadura%2520Knutsen%2520(1).jpg)
Bygger ti LNG-tankskip: – Det største skipsprosjektet for et norsk rederi noensinne
Fortsetter undersøkelsene
Mandatet til tredjepartskonsulentene er å se på blant annet arbeidsforhold, HMS, og ivaretakelse av lokale lover. Dette inkluderer risiko for at det skal befinne seg utenlandske arbeidstakere med tvangslignende kontrakter på verftene, ifølge Groth.
Men siden forrige gang dette ble omtalt har det ikke blitt funnet noen tegn på tvangsarbeidere ved verft, der GIEK-støttede prosjekter bygges.
– Vi har ikke mottatt informasjon som indikerer tvangsarbeid på utenlandske verft, sier han.
Han understreker at GIEK vil fortsette med undersøkelser.
– Vi vil uføre slike undersøkelser også for nye søknader som gjelder verft som vi ikke kjenner fra før, sier han.
![Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt sier at det er svært viktig for hele næringen å kunne levere hydrogenfergene fra et norsk verft og med mange norske leverandører.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836952/GunvaldAMortvedt_RuneHeddeland_Westcon%2520PA.jpg)
Hydrogenferger bygges i Norge: – Viktigere enn folk er klar over