Åpningen var egentlig planlagt til mars, men steinsprang som har gått over gamlevegen gjør at Statens vegvesen forserer åpningstidspunktet.
-Alt er ikke ferdig inne i tunnelen. Det kan være at vi må organisere kolonnekjøring på enkelte tidspunkt. Uansett er det snakk om en permanent åpning nå. Trafikken vil ikke bli dirigeret tilbake til den gamle, rasfarlige vegen, sier Pladsen.
Arbeidet med Hjartåbergtunnelen og veganleggene rundt, til sammen 11,7 kilometer, har vært særdeles krevende. Dette er et rasfarlig område som er gjort betydelig sikrere. Arbeidene startet opp i 2010. Nyvegen og den 230 meter lange Årsettunnelen har vært i bruk en god stund. Meningen var at Hjartåbergtunnelen skulle åpnes til jul, men konkursen i K.B. Elektrotech forsinket prosjektet mye.
Offisiell åpning etter påske
Den offisielle åpningen av hele det nye anlegget kommer først til å bli etter påske, opplyser Pladsen.
Med åpningen av Hjartåbergtunnelen er det nå et moderne veganlegg på nesten hele strekningen fra Volda i Møre og Romsdal til Grodås i Hornindal i Sogn og Fjordane.
Trafikken langs E39 vil heretter gå fra Volda via Hjartåberget og Kvivsvegen til Grodås i Sogn og Fjordane, i stedet for fra Volda med ferje og via den problematiske Stigedalen til Nordfjordeid. Ferjeforbindelsen fra Volda til Folkestad er opprettholdt som fylkesvegsamband, men trafikken er allerede før åpningen av Hjartåbergtunnelen betydelig redusert.