En kontinuerlig nedbygging av amerikansk maskinindustri har ført til økt import fra blant annet Tyskland.
En ny forskningsrapport, finansiert av tyske myndigheter, dokumenter nå den velkjente konflikten mellom økonomer- også kalt blåruss - og ingeniørmiljøer.
Rapporten viser at amerikanske bedriftsledere ofte ikke er interessert i verken produksjonen eller produktene, og at kunnskapsnivået er lavt blant dem som betjener produksjonslinjene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Amerikanerne oppfatter god service som uhyre viktig. Det gjør også tyskerne, men der stopper enigheten.
Etter tysk oppfatning er service å gi kundene produkter av en slik kvalitet at de blir fornøyd. Men i USA opplever tyske ingeniører at serice på amerikansk hovedsakelig består i å glatte over tabber som burde og kunne vært unngått.
Det er VDI-Nachrichten som melder om de tysk-amerikanske kulturfonfliktene og hvordan tyske teknologer blir såret over at amerikanerne ikke vet å sette pris på deres avanserte produkter.