I kjølvannet av dieselskandalene i europeisk bilindustri planlegger EU-kommisjonen å pålegge bilprodusentene å lage biler uten lokalt utslipp.
Mer enn 15 prosent av bilene som produseres må være elbiler eller andre nullutslippsbiler innen 2030, skriver Frankfurter Allgemeie Zeitung.
EU-kommisjonen har planer om å presentere konkrete forslag til minstekrav for produksjon av slike biler i november, skriver avisen.
Dette etter at de tidligere har sagt at krav til minimumsproduksjon ikke er på planen.
- Møter kraftig kritikk: Regjeringen vil innføre «Tesla-avgift» - møter kraftig kritikk
Klare signaler
EU-kommisjonen ønsker med dette å sende et klart signal til markedet. Ikke bare til bilprodusentene, men også leverandørindustrien og de selskapene som er involvert i utvikling av batterier.
Produksjonskravet skal gjelde for hver enkelt bilprodusent, og vil ikke være mulig å selge. Altså vil det ikke være mulig for en bilprodusent å kjøpe seg fri ved å drive kvotehandel mellom bilprodusentene.
Dermed blir det heller ikke mulig for en bilprodusent å unngå minsteproduksjonskravet ved å inngå samarbeid med bilprodusenter som selger en stor andel nullutslippsbiler.
Uavhengig av dette planlegger EU-kommisjonen også å kreve en utslippsreduksjon på 20 prosent mellom 2021 og 2030, skriver avisen.
Klimakvoter
Det er imidlertid fremdeles uklart hva EU-kommisjonen faktisk vil legge frem. Ifølge nyhetsbyrået Reuters' kilder er planen å introdusere klimakvoter bilprodusentene kan handle seg imellom.
Dette skal gi en samlet reduksjon i CO2-utslippet på minst 40 prosent sammenlignet med 1990-nivåer innen 2030.
Samtidig vil EU stille med 800 millioner euro (7,5 milliarder kroner) i midler til å bygge ut infrastruktur for nullutslippsbiler. For å stimulere til europeisk batteriproduksjon skal det ifølge Reuters' kilder settes av 200 millioner euro (1,9 milliarder kroner) til utvikling av batterier i perioden 2018 til 2020.
Men altså ingen krav til produksjon av nullutslippsbiler. EUs klimakommisær Miguel Arias Cañete sier til Reuters at kommisjonen vil foreslå nye incentiver for å fremme renere kjøretøy, men at han personlig ikke liker produksjonskrav.
- Gigantfabrikk-planene er ikke nok: EU vil ha en «Airbus for batterier»
Forslag fra kommisjonen må ikke gjennomføres
Hva som faktisk legges frem, gjenstår å se. Krav til at en andel av bilene som produseres er nullutslippsbiler er et virkemiddel som er tatt i bruk i enkelte stater i USA, og som er på vei til Kina.
Kinesiske myndigheter vil innføre et minstekrav på 10 prosent nullutslippsbiler for alle bilprodusenter som selger mer enn 30.000 biler i året. Dette skal tre i kraft i 2019, og økes til 12 prosent året etter.
Teodora Serafimova, policy-manager for elektrisk mobilitet hos Bellona Europa i Brussel, sa nylig til Teknisk Ukeblad at det har gått rykter om at EU-kommisjonen vil innføre produksjonskrav.
Om et slikt forslag legges frem betyr det imidlertid ikke at det faktisk vil gjennomføres.
Kommisjonens forslag må gjennom EU-parlamentet, og godkjennes av medlemsstatene. Det er slett ikke sikkert at landene med stor bilindustri vil godta et slikt forslag.
- Les flere artikler om elbil.