Farchant-tunnelen oppnår 95,7 poeng av 100 mulige. Den tyske bilistorganisation ADAC står bak undersøkelsen som omfatter 16 europeiske tunneller, skriver Ingeniøren.
Den dårligste tunnelen er Monrepos nordvest i Spania, som får direkte strykkarakter. Årsakene er blant annet at den ikke har noen form for brannvarslingssystem og at det ikke gjennomføres redningsøvelser i tunnelen.
Biltunnelen under Øresund kommer godt fra undersøkelsen som én de sikreste i Europa. Men forbindelsen mellom våre naboland i sør, må tåle kritikk på enkelte punkter:
Tunnelen har ingen nødspor eller nødlommer
Ingen kantsteiner til å skille gående fra havarerte biler fra kjørebanen
Mangler nødbelysning mot nødutgangene
Nødtelefoner er ikke beskyttet mot støy
Tunnelen har ingen høyttalere
Veien har brennbart asfaltdekke
Automatisk brannalarm finnes ikke
Kritikken har allerede fått Øresundbro konsortiet til å revurdere sikkerheten i tunnelen, ifølge Ingeniøren.