SAMFERDSEL

Tysk tunnelboremaskin druknet i 10.500 kubikkmeter betong

Etter uhell.

Det store sporfornyingsprosjektet til Deutsche Bahn er blitt langt dyrere etter at tunnelboremaskinen til en verdi av 160 millioner kroner gikk dukken.
Det store sporfornyingsprosjektet til Deutsche Bahn er blitt langt dyrere etter at tunnelboremaskinen til en verdi av 160 millioner kroner gikk dukken. Bilde: Deutsche Bahn AG / Armin Skierlo
Av Ulrik Andersen, Ing.dk
5. sep. 2017 - 11:20

Alvorlige setningsskader under Europas viktigste jernbane for godstransport ga ikke byggherren andre muligheter enn å pumpe 10.500 m3 betong ned i en tunnelboremaskin til 160 millioner kroner.

Uhellet har stoppet jernbanetrafikken på Europas viktigste jernbanestrekning for godstrafikk.

Lammet godstogstrafikk, forsinkelser, store ekstraomkostninger og en tunnelboremaskin til en verdi av 160 millioner kroner. Det er den foreløpige prisen for et uhell som skjedde under boringen av en tunnel under jernbanen mellom Frankfurt og Basel.

Fem meter klaring

Deutsche Bahn er i gang med en omfattende fornyelse og ombygging som skal øke kapasiteten og hastigheten på strekningen, som er en del av Europas viktigste jernbanestrekning for transport av gods, og går fra Rotterdam over Köln, Basel og Milano til Genova.

<span class="s1">Tunnelboremaskinen var bare noen få meter fra å bryte gjennom til den neste boresjakten da noen av tunnel-elementene bak maskinen forskjøv seg, slik at vann og jord trengte inn. For å stoppe setningene var entreprenøren nødt til å støpe en propp i tunnelrøret og deretter fylle det med 10.500 kubikkmeter betong. (Illustrasjon: Deutsche Bahn AG / PRpetuum)</span> <i>Bilde: Illustrasjon</i>
Tunnelboremaskinen var bare noen få meter fra å bryte gjennom til den neste boresjakten da noen av tunnel-elementene bak maskinen forskjøv seg, slik at vann og jord trengte inn. For å stoppe setningene var entreprenøren nødt til å støpe en propp i tunnelrøret og deretter fylle det med 10.500 kubikkmeter betong. (Illustrasjon: Deutsche Bahn AG / PRpetuum) Bilde: Illustrasjon

En del av prosjektet var å bore den dobbeltsporede banen ned i en 4,3 km lang strekning under byen Rastatt. På det meste av strekningen ville de to tunnelboremaskinene befinne seg omkring 20 meter under bakken. Men på en kort strekning der tunnelen skulle gå under den eksisterende banen, var det bare fem meter mellom toppen av tunnelboremaskinene og overflaten. Her besluttet Deutsche Bahn seg for å fryse jorden, slik at den ble stabil mens tunnelboremaskinene gnagde ut de to 9,6 meter brede tunnel-løpene.

<span class="s1">Deutsche Bahn er nå i gang med å støpe en 120 meter lang og omkring én meter tykk armert betongsåle over det området hvor det var setninger. Når sålen er herdet tilstrekkelig tre uker etter støpingen, kan Deutsche Bahn legge nye spor og få opp master og trekke ledninger til kjørestrøm igjen. De håper at banen kan gjenåpnes 7. oktober 2017. (Illustrasjon: Deutsche Bahn AG / PRpetuum)</span> <i>Bilde: Illustrasjon</i>
Deutsche Bahn er nå i gang med å støpe en 120 meter lang og omkring én meter tykk armert betongsåle over det området hvor det var setninger. Når sålen er herdet tilstrekkelig tre uker etter støpingen, kan Deutsche Bahn legge nye spor og få opp master og trekke ledninger til kjørestrøm igjen. De håper at banen kan gjenåpnes 7. oktober 2017. (Illustrasjon: Deutsche Bahn AG / PRpetuum) Bilde: Illustrasjon

Jord og vand strømmet inn

Men 12. august strømmet det plutselig jord og vann utover en 40 meter lang strekning i det ene tunnelrøret, fordi tunnelelementene hadde forskjøvet seg. Dette forteller Deutsche Bahn på sine nettsider.

Setningene kunne ses tydelig på overflaten, der skinnene og svillene noen steder hang i løse lufta. Togtrafikken ble stoppet umiddelbart.

Pumpet 10.500 m3 betong ned

For å stabilisere tunnelen besluttet Deutsche Bahn – sammen med sine rådgivere og entreprenører – seg for å pumpe den kollapsede tunnelen, inklusive tunnelboremaskinen til 160 millioner kroner, full av betong.

Totalt ble det pumpet inn 10.500 kubikkmeter betong, tilsvarende 1300 lastebillass, ned i tunnelen. Dermed er det ganske åpenbart at maskinen ikke kan reddes.

– Du kan jo selv forestille deg hvilken tilstand maskinen er i nå, sa en talsmann til avisen  General-Anzeiger.

Etter dette har Deutsche Bahn og entreprenørene deres jobbet med hvordan trafikken på strekningen kan gjenopprettes. Foreløpig erstattes persontogene med busser, og godstrafikken omdirigeres via andre baner både i og utenfor Tyskland.

Banen stengt til oktober

Foreløpig har Deutsche Bahn fått fjernet luftledninger, skinner, sviller og ballast på en 150 meter lang strekning, og fått kjørt på jord for å kompensere for setningene. Planen er å støpe en omkring 120 meter lang og én meter tykk armert betongsåle for å hindre ytterligere setningsskader. Deretter skal man gjenoppbygge spor og luftledninger.

Det forventes at togtrafikken kan starte igjen 7. oktober.

Den uskadde tunnelboremaskinen i den parallelle tunnelen jobber nå videre mot målet sitt, men Deutsche Bahn har ennå ikke lagt noen plan for hvordan de vil videreføre dette etter at den andre tunnelen er ødelagt og fylt med betong.

«Akkurat nå konsentrerer vi oss om å gjenoppbygge de skadede sporene så raskt som mulig, og ekspertene våre er i full gang med å finne ut av hvordan vi skal komme videre med tunnelen,» skriver en talsmann fra Deutsche Bahn i en e-post til danske Ingeniøren.

Artikkelen ble først publisert hos danske Ingeniøren.dk

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.