Alvorlige setningsskader under Europas viktigste jernbane for godstransport ga ikke byggherren andre muligheter enn å pumpe 10.500 m3 betong ned i en tunnelboremaskin til 160 millioner kroner.
Uhellet har stoppet jernbanetrafikken på Europas viktigste jernbanestrekning for godstrafikk.
Lammet godstogstrafikk, forsinkelser, store ekstraomkostninger og en tunnelboremaskin til en verdi av 160 millioner kroner. Det er den foreløpige prisen for et uhell som skjedde under boringen av en tunnel under jernbanen mellom Frankfurt og Basel.
- Ulrikke har brutt igjennom: 635 dager etter at tunnelboremaskinen startet
Fem meter klaring
Deutsche Bahn er i gang med en omfattende fornyelse og ombygging som skal øke kapasiteten og hastigheten på strekningen, som er en del av Europas viktigste jernbanestrekning for transport av gods, og går fra Rotterdam over Köln, Basel og Milano til Genova.

En del av prosjektet var å bore den dobbeltsporede banen ned i en 4,3 km lang strekning under byen Rastatt. På det meste av strekningen ville de to tunnelboremaskinene befinne seg omkring 20 meter under bakken. Men på en kort strekning der tunnelen skulle gå under den eksisterende banen, var det bare fem meter mellom toppen av tunnelboremaskinene og overflaten. Her besluttet Deutsche Bahn seg for å fryse jorden, slik at den ble stabil mens tunnelboremaskinene gnagde ut de to 9,6 meter brede tunnel-løpene.

- Big Bertha havarerte og stod fast i 2 år: I Norge ligger tunnelboremaskinene i Follobanen foran skjema
Jord og vand strømmet inn
Men 12. august strømmet det plutselig jord og vann utover en 40 meter lang strekning i det ene tunnelrøret, fordi tunnelelementene hadde forskjøvet seg. Dette forteller Deutsche Bahn på sine nettsider.


Setningene kunne ses tydelig på overflaten, der skinnene og svillene noen steder hang i løse lufta. Togtrafikken ble stoppet umiddelbart.
Pumpet 10.500 m3 betong ned
For å stabilisere tunnelen besluttet Deutsche Bahn – sammen med sine rådgivere og entreprenører – seg for å pumpe den kollapsede tunnelen, inklusive tunnelboremaskinen til 160 millioner kroner, full av betong.
Totalt ble det pumpet inn 10.500 kubikkmeter betong, tilsvarende 1300 lastebillass, ned i tunnelen. Dermed er det ganske åpenbart at maskinen ikke kan reddes.
– Du kan jo selv forestille deg hvilken tilstand maskinen er i nå, sa en talsmann til avisen General-Anzeiger.
Etter dette har Deutsche Bahn og entreprenørene deres jobbet med hvordan trafikken på strekningen kan gjenopprettes. Foreløpig erstattes persontogene med busser, og godstrafikken omdirigeres via andre baner både i og utenfor Tyskland.
Banen stengt til oktober
Foreløpig har Deutsche Bahn fått fjernet luftledninger, skinner, sviller og ballast på en 150 meter lang strekning, og fått kjørt på jord for å kompensere for setningene. Planen er å støpe en omkring 120 meter lang og én meter tykk armert betongsåle for å hindre ytterligere setningsskader. Deretter skal man gjenoppbygge spor og luftledninger.


Det forventes at togtrafikken kan starte igjen 7. oktober.
Den uskadde tunnelboremaskinen i den parallelle tunnelen jobber nå videre mot målet sitt, men Deutsche Bahn har ennå ikke lagt noen plan for hvordan de vil videreføre dette etter at den andre tunnelen er ødelagt og fylt med betong.
«Akkurat nå konsentrerer vi oss om å gjenoppbygge de skadede sporene så raskt som mulig, og ekspertene våre er i full gang med å finne ut av hvordan vi skal komme videre med tunnelen,» skriver en talsmann fra Deutsche Bahn i en e-post til danske Ingeniøren.
Artikkelen ble først publisert hos danske Ingeniøren.dk
- Nå er den i gang: Elon Musk ville bygge verdens raskeste tunnelboremaskin