SAMFERDSEL

Tyske myndigheter slakter danske Femernplaner

Blir verdens lengste senketunnel.

Tyske myndigheter har funnet 290 feil og mangler i danskenes Femern-planer.
Tyske myndigheter har funnet 290 feil og mangler i danskenes Femern-planer. Bilde: Femern A/S
1. aug. 2016 - 13:01

I vår ble det klart at det danske folketinget åpnet for byggingen av verdens lengste senketunnel

Nå viser det seg derimot at tyske myndigheter ikke deler danskenes optimisme til Femernplanene. 

I et 33 siders dokument kritiserer nemlig tyske myndigheter planene, og viser til 290 feil og mangler som må rettes opp før planene eventuelt kan realiseres. 

Mangler kvalitetssikring 

Det er lokalavisen Flensburger Tageblatt som først skrev om dokumentet, som er omtalt på danske ing.dk

Avisen skriver at feilene blant annet dreier seg om tilsynelatende manglende kvalitetssikring på arbeidet.

Myndighetene mener det må lages en ny rapport som viser hvordan tunnelen vil overholde kravene i EUs vannrammedirektiv, hvor det skal legges inn miljøkompensasjoner og kontroll- og overvåkningsprogrammer for miljøkonsekvenser.  

Forbindelsen skal gå mellom Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland. <i>Foto: Femern AS</i>
Forbindelsen skal gå mellom Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Foto: Femern AS

Gir verdensrekord 

Til tross for den krasse kritikken av plangrunnlaget, har tyske myndigheter satt i gang en høringsrunde som vil pågå frem til 26 august. 

Det er ikke kjent når utbyggingsselskapet Femern AS kan forvente tysk godkjennelse av prosjektet. Men byggestart forventes tidligst mot slutten av 2019. 

Tunnelen, som vil gi verdensrekord den dagen den står ferdig, blir dermed tidligst stå ferdig i 2029, og skal da kunne frakte 9200 biler og 4000 togpassasjerer hvert døgn.

Den er anslått å koste et sted mellom 55 og 64 milliarder kroner.

Enorme dimensjoner

Når senketunnelen står klar vil den forkorte reisetiden mellom Lolland og Tyskland med omkring en time.

Planen er at senketunnel skal bestå av separate, tubeformede elementer som er 217 meter lange og veier 73.000 tonn.

Disse støpes ferdig på land, og senkes ned i en på forhånd utgravd grøft i sjøgrunnen.

Denne vil være 60 meter bred, 16 meter dyp og 18 kilometer lang.  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.