Forrige uke skrev Teknisk Ukeblad at tyske myndigheter gikk ut og slaktet danskenes planer for byggingen av verdens lengste senketunnel Femern.
Nå viser det seg at myndighetene ikke bare er kritiske til tunnelplanene. I en ny plan setter tyskerne nemlig av 1,5 milliarder euro, tilsvarende drøye 14 millarder kroner, til prosjektet.
Det skriver Dansk Radio.
Motorvei og bane
Beløpet er å finne i landets samlede plan for infrastrukturutbygging i årene fremover.
Beløpet dekker i utgangspunktet ikke noe av prisen for byggingen av selve tunnelen, som danskene betaler, men skal gå til elektrifisering og utbygging av jernbanen mellom Lübeck og Puttgarden og utbygging av motorveien mellom Puttgarden og Heiligenhafen.
Begge utbyggingene betegnes som investeringer i forbindelse med Femern-utbyggingen.
Kortere reisetid
Det var i 2008 Tyskland forpliktet seg til å bli med på utbyggingen av den dansk-tyske forbindelsen.
Når senketunnelen står klar vil den forkorte reisetiden mellom de to landene med omkring en time.
Planen er å bygge en senketunnel som skal bestå av separate, tubeformede elementer som er 217 meter lange og veier 73.000 tonn.
Disse støpes ferdig på land, og senkes ned i en på forhånd utgravd grøft i sjøgrunnen.
Denne vil være 60 meter bred, 16 meter dyp og 18 kilometer lang.
- Les også: Her kommer verdens bredeste senketunnel
Venter på miljøgodkjenning
Tyske myndigheter leverte forrige uke et 33 siders dokument med 290 feil og mangler i danskenes Femern-planer.
Før igangsettelsen av byggingen kreves det nå en miljøgodkjennelse fra tyske myndigheter, som krever en rapport fra danskene om hvordan kravene i EUs vanndirektiv vil overholdes.
Tyskerne ønsker også kontroll- og overvåkningsprogrammer i forbindelse med miljøkonsekvensene som følger tunnelutbyggingen.
Det forventes tidligst at arbeidet kan komme i gang i 2020, og at tunnelen kan åpnes for trafikk i 2029.