De folkevalgte i EU-parlamentet går inn for et kutt i utslippene av CO2 fra nye biler på 40 prosent innen 2030.
EU-parlamentet skjerper dermed utslippsmålet betydelig sammenlignet med EU-kommisjonens opprinnelige forslag, som var et kutt i utslippene på 30 prosent innen 2030.
EU-parlamentet krever samtidig at bilprodusenter må sikre at utslippsfrie biler og lavutslippsbiler innen 2030 utgjør minst 35 prosent av alle nye biler og varebiler som selges.
- Første utslippsøkning på fire år: CO2-utslipp fra energiproduksjon økte tilsvarende 170 millioner biler
Flere stritter i mot
Vedtaket ble gjort i plenum i EU-parlamentet i Strasbourg onsdag ettermiddag. Men EU-parlamentet har ikke siste ord i saken. EUs medlemsland skal nemlig også si sitt. De møtes tirsdag neste uke for å prøve å diskutere seg fram til en felles posisjon.
En rekke medlemsland ønsker et mer ambisiøst mål enn det EU-kommisjonen først foreslo.
Men flere stritter imot, og Tyskland har sagt at målet bør bli liggende på 30 prosent, av hensyn til bilindustrien.
- VW og Skoda verst: CO2-utslippene fra nye biler steg i fjor