Men trenger du hjelp, må du vente til rett over nyttår - neste år. Finansportalen åpner 1. januar 2008.
Hensikten med portalen er å tilby pålitelig og uavhengig informasjon til sluttbrukere av finansielle produkter.
Hjelp i jungelen
– Dette vil bli en informasjonsløsning som samler, sammenstiller og sammenligner informasjon om ulike produkter og tjenester på finans- og forsikringsmarkedet, sier siviløkonom Anne Nesheim som er rådgiver i Forbrukerrådet.
Finansportalen, som åpner 1. januar 2008, er resultat av et samarbeid mellom Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Kredittilsynet.
Bakgrunnen var en erkjennelse av at finansmarkedet stiller store krav til forbrukerne når det gjelder å tilegne seg informasjon om de ulike markedsaktørenes produkter og tjenester samt sette seg inn i forskjellene.
Sparer tid
Nesheim tror Finansportalen blir et nyttig verktøy for forbrukerne for å finne frem i jungelen av finansielle tjenester og forsikringstilbud.
– Informasjon om priser og produkter fra et stort antall leverandører om alt fra lån, spareprodukter til forsikringer blir samlet på et sted. Produktene vil også bli sammenlignet. Den enkelte forbruker vil spare mye tid på å slippe å skaffe all informasjon fra ulike tilbydere. I tillegg er sammenligningene allerede gjort av uavhengige og profesjonelle folk.
Jobbet lenge
Forbrukerrådet har jobbet i lang tid for å bedre informasjonen til sluttbrukerne i dette markedet.
– Det er flere grunner til det. For det første er dette ofte produkter som er komplekse og vanskelige å sette seg inn i for folk flest. For det andre er dette et marked av stor økonomisk betydning for de aller fleste forbrukere. Det er viktig å velge det boliglånet, den langsiktige pensjonssparingen og de forsikringene som er gunstigst for deg og dine behov, sier Anne Nesheim.