De som vil ha en annen løsning enn regjeringen og heve båten, ble styrket i sitt syn, mens de som vil ha tildekking av vraket fortsatt står fast på dette som den sikreste løsningen.
- Dette er i virkeligheten mer fag enn politikk. For oss blir det til sist avgjørende hvilke instanser vi velger å stole på, om vi skal stole på mer nøytrale faginstanser som Kystverket og NIVA, eller om vi skal støtte oss på instanser som har egeninteresser i å heve havaristen, sa Torstein Rudihagen (Ap) til NTB etter høringen.
- Ingen tvil lenger
Arne Sortevik (Frp) var derimot styrket i troen på at tildekking egentlig er det dårligste alternativet.
- Nå er det ingen tvil lenger. Det er kommet så mange gode opplysninger fra fagmiljøer som Kystverket tidligere ikke har tatt på alvor. Jeg synes ellers at kystdirektøren opptrådte som en forsvarer for regjeringen uten vilje til å se på alternative løsninger som helt klart lar seg gjennomføre, sier han.
Han er opprørt over at det blir gjort forsøk på å hindre Statens forurensningstilsyn (SFT) å gi klarsignal for bergingsarbeidene. Det blir for tiden undersøkt om Kystverket kan ta denne avgjørelsen på egen hånd. SFT har uttalt at de trenger fra seks til ni måneder for å gi et slikt klarsignal.
- På den tiden SFT trenger til saksbehandling, ville vi kunne hatt god tid til å utrede alternativer til tildekking enda bedre enn det allerede er gjort, sier Sortevik.
Hallgeir Langeland (SV) sier til NTB at høringen viste at det er nødvendig å ta seg tid til ytterligere utredninger før det fattes noen endelig beslutning.
Kystverket står på sitt
Kystdirektør Kirsti Slotsvik sa under høringen at tildekking er den beste løsningen, mens representanter for bergingsselskapene med like stor styrke talte for heving som det mest miljøvennlige alternativet. I tillegg ble det lansert en ny mulighet, nemlig at dykkere kan fjerne det farlige kvikksølvet om bord i båten.
- Kystverket ser ingen grunn til å endre standpunkt. Det er gitt en faglig innstilling. Det må derfor være opp til andre å komme med forslag om del vi ha en ny runde sa hun.
Hun fikk sterk støtte av professor Jens Skei fra Norsk institutt for vannforskning (NIVA).
- Tildekking er en metode som er internasjonalt anerkjent og metoden er forbundet med liten risiko, konkluderte Skei.
- Omdømmet i fare
Fiskerinæringen er sterkt imot å la båten bli liggende. Den er bekymret for omdømmet til norsk fisk i utlandet. Kystverket har ikke foretatt noen egen omdømmerisiko i sin vurdering.
- Skal vi opprettholde norsk sjømats renommé må vi holde havet rent. Det er mulig, men ikke trolig hvis ubåten dekkes til. Uansett vil båten ligge der og så tvil om norsk fisk. Ubåten er derfor ikke noe lokalt problem, sa styreleder Didrik Vea i Norges Sildesalgslag.
Han konkluderte med at alt som kan gjøres må gjøres for å heve vraket.
(©NTB)