Det ubemannede testflyets tok av for første gang sist fredag.
Jomfruferden gikk opp til 5 000 fot der X-47B gjorde noen sløyfer og landet trygt 29 minutter senere.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Testflygingen ble gjennomført fra flybasen Edwards i California i regi U.S Navy og produsenten Northrop Grumman.
Liten B-2
Av utseende kan X-47B minne om en baby-B-2. De er begge haleløse stealthfly, altså vanskelig å oppdage på radar, og er begge konstruert for å bære bombelast. Og begge er bygget av Northrop Grumman.
Les også disse B-2 Spirit-artiklene:
Dråpen som fikk stealthflyet til å styrte
Forskjellen er altså størrelsen. Selv om heller ikke X-47 er noen mini-UAV. Den er heller på størrelse med en F-16 – litt kortere men større vingespenn.
Sammenligningen er ikke helt tilfeldig valgt, ettersom demonstrasjonsflyet bærer en avart av samme motor som Fighting Falcon, en Pratt & Whitney F100-PW-220U.
På hangarskip
X-47B er en del av det amerikanske sjøforsvarets demonstrasjonsprogram for ubemannede kampfly, UCAS-D. Målet er å ta fram en ubemannet stealhtbomber som kan ta av fra og lande på hangarskip og etterfylle drivstoff i lufta.
Northrop Grumman vant kontrakten i 2007, og forrige ukes jomfruferd var et drøyt år på overtid.
Testingingen skal fortsette en stund i California før X-47B senere i år flytter til marineflybasen Patuxent River som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland på USAs østkyst.
Der starter arbeidet med å gjøre det førerløse flyet i stand til å operere til sjøs. Målet er å starte testflyging fra hangarskip i 2013.
På Northrop Grummans "sosiale medier"-sider, finnes også en video av testflygingen.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Les også: