I kjølvannet av ulykken hvor Ubers selvkjørende Volvo XC90 kjørte på og drepte en 49-årige Elaine Herzberg i byen Tempe i Arizona, kommer det nå frem at Uber angivelig hadde deaktivert bilens kollisjonssystem.
Volvos biler leveres med automatisk oppbremsing for å forhindre eller redusere omfanget av kollisjoner. I en video som viser ulykken, gir bilen ingen tegn til å gjøre noen oppbremsing før kollisjonen, selv etter at fotgjengeren er synlig i videoen.
Nå bekrefter leverandøren av Volvos sikkerhetssystem, Aptiv, at Uber hadde deaktivert automatisk kollisjonsavverging som XC90 har som standard, skriver Bloomberg.
Aptiv ønsker å unngå at det fester seg en oppfatning om at deres systemer ikke fungerte som de skulle, sier selskapets talsperson Zach Peterson i et intervju.
Uber tause
Uber ønsker ifølge Bloomberg ikke å gi noen kommentar. Volvo ønsker på sin side å vente med å kommentere til ulykken er ferdig etterforsket.
Samtidig har Intel-eide Mobileye, som lager et annet system for selvkjørende biler og leverer deler til Aptivs kollisjonssystem, at deres system ville vært i stand til å oppdage kvinnen i veien et sekund før hun ble synlig.
Dette baserer de på en test hvor de har vist videoen for sitt eget system, ifølge en artikkel lagt ut på Intels nettsider.
Etter ulykken har Uber mistet sin tillatelse til å teste selvkjørende biler i delstaten Arizona. Guvernør Doug Ducey skriver ifølge nyhetsbyåret Associated Press i et brev til Uber at videoen som viser ulykken skaper usikkerhet om hvorvidt Uber er i stand til å gjøre trygge tester av sin teknologi.
- Se også: Video viser sekundene før dødsulykken - den selvkjørende bilen viser ingen tegn til å bremse
Krever publikums trygghet først
Han skriver at han forventer at publikums trygghet er øverste prioritet for dem som tester selvkjørende biler, og at ulykken viser at de ikke har klart å oppfylle dette.
Ducey har vært aktiv i å ønske selskaper som vil teste selvkjørende biler velkommen til Arizona, skriver AP.
Tidligere denne måneden tillot han testing av biler uten sjåfør som kan gripe inn.
- Les flere saker om selvkjørende biler.