En alarm av denne typen kunne ifølge politiets utredning av Åsta-ulykken 4. januar i fjor, ha avverget katastrofen.
Men Jernbaneverket kan «ikke bare sette inn et mer eller mindre hjemmesnekret system i håp om å få det godkjent», ifølge Jernbanetilsynets sjef, sivilingeniør Sverre Quale.
– Lydalarmen har ingen hensikt før signal- og sikkerhetsanlegget er godkjent, sier Quale.
Jernbaneverket må først ta en fullstendig konstruksjonsgjennomgang for å se hvilke oppgraderinger som må gjøres. Det vil ta om lag et halvt år før de finner ut hvilke feil og mangler som finnes, ifølge Quale. Deretter vil det ta lang tid å gjennomføre de nødvendige tiltakene. Arbeidet vil neppe være ferdig før året er omme.
Jernbaneverket håper å kunne bygge videre på det gamle signal- og sikkerhetsystemet. Hvis dette ikke er mulig, må et nytt anlegg installeres. Det vil koste flere titalls millioner kroner. De høye kostnadene kan føre til at Røros-banen blir lagt ned.