LILLESTRØM: Det ble temperatur i rundebordsdebatten om virkemidler for å få ned utslipp fra skipstrafikk på Nor-Shipping-messen tirsdag.
Rederiene gjør masse
Generalsekretær Efthimios Mitropoulos i den internasjonale maritime organisasjonen (IMO) talte varmt for rederiene og at de tar sitt ansvar alvorlig.
Mitropoulos listet opp en rekke enkelttiltak som han mener er bevis på næringen og rederiene gjør masse. IMO er FNs sjøfartsorganisasjon med 168 flaggstater som medlemmer.
– Skipsfarten står for 90 prosent av all transport, men er bare årsak til 2,7 prosent av verdens klimautslipp, sa Mitropoulos.
– Det er derfor grenser for hvor mye vi skal påta oss, sa han videre.
Rasende EU
Det vakte reaksjoner fra EU. Dimitri Giotakas fra EU-kommisjonen mente IMO prøvde å gjemme seg bak både u-land, som IMO også mente burde skånes, og den prosentvis lave andel av verdens utslipp til ikke å gjøre nok.
IMO motsetter seg også pålegg og tiltak fra myndigheter.
Rederiforbundets president Elisabeth Grieg ville ikke støtte IMOs generalsekretær i forsøket på å holde myndighetene borte.
– Det er ikke snakk om enten eller, men både og. Vi er i samme båt og må løse problemene sammen. Vi kan bidra på hver vår måte, understreket hun.
– Kan ikke vente
EU har lansert sine ambisiøse planer om kutt i miljøutslipp på 20 prosent innen 2020.
Dimitri Giotakas fra EU-kommisjonen mener at vi ikke har tid til å vente, men må handle raskt.
– Hvorfor være en del av problemet når vi kan være en del av løsningen, sa Giotakas.
Hånd i hånd
Seniorrådgiver for det danske storrederiet AP Møller Maersk, Knud Pontoppidan, advarte mot IMOs forsiktige linje og påpekte at det må globale reguleringer til.
– Marked og miljø kan gå hånd i hånd. Effektive miljøtiltak slår ut på bunnlinjen, sa han, men påpekte at skatter kan motvirke den økonomiske gevinsten dersom de brukes feil.
Elisabeth Grieg var også utålmodig overfor dem som bare sitter og snakker og snakker, uten å komme til konkrete handlinger.
– Jeg savner ”one voice” i næringen. Hele industrien sier den VIL ta ansvar. Men hva ville miljøbevegelsen sagt til det vi gjør? Er den fornøyd?, sa hun retorisk med det som virket som et spark på leggen til IMO.
Mange hensyn
Konsernsjef Henrik O. Madsen i DNV sier til Teknisk Ukeblad at IMO gjør en god jobb, men har en tøff og vanskelig oppgave når den representerer 168 ulike flaggstater og har mange hensyn å ta.
DNV-sjefen gleder seg over IMOs nye indeks for energieffektive skip.
– Dette gjelder alle nye skip og passer som hånd i hanske til vår Trippel E, som nettopp er lansert, sier Madsen.
Holistisk
DNVs ratingsystem Trippel E (Environmental & Energy Efficiency Rating Scheme) kan brukes for å måle rederienes miljøengasjement ut fra et sett kriterier og delt inn i ulike trinn.
– Dette er et holistisk system som ser på hele verdikjeden rundt drift av et skip, sa Tor Svensen, visekonsernsjef og direktør for Maritim i DNV.
Dette er elementene:
- Management – dvs. ledelse
- Drivstoffbruk
- Design
- Målbare tiltak for hvert enkelt skip
IMOs ratingsystem gjelder for nybygg, der skip gis karakter ut fra energieffektivitet basert på den last og rurk skipet er designet for.
Skrogdesign, mer effektive propeller, hybrid framdriftsmaskineri, søppelhåndtering og varmegjenvinning er noen av kriteriene.
IMO etablerer nå et sett standarder som skip kan måles ut fra.