Det er Mesta som ligger på andreplass med et anbud på 80,623 millioner. Flere anbydere er det ikke.
Til tross for den store forskjellen mellom anbudene, ligger det laveste høyere enn Vegvesenet hadde regnet med. Den beskjedne oppslutningen om konkurransen er derimot ingen overraskelse.
- Det er et stort press på markedet for tiden. Elektroentreprenørene har mye å gjøre. Dessuten er dette en stor jobb som mange ikke kan påta seg, sier byggeleder Jens-Ivar Nilsen i Statens vegvesen.
TETRA er navnet på standarden som skal benyttes for det nye, digitale radiosambandsnettet. Navnet er en forkortelse for TErrestrial Trunked RAdio.
Blant de 20 tunneler som berøres av omleggingen er de to lengste i landet, Lærdalstunnelen og Gudvangatunnelen. De nyeste tunnelene er ikke blant de 20. I disse er forholdene allerede lagt til rette for TETRA.
Oppdraget omfatter fjerning av gamle radiokabler og levering og montering av nye radio-, fiber- og sterkstrømskabler og nye elektro- og styringstavler. Videre skal det føres opp 9 nye tekniske bygg både i bergrom og utenfor tunneler. I 63 tekniske bygg skal tavlene bygges om. I Lærdalstunnelen skal 5 havarinisjer utvides for å gi plass til nye tekniske rom.
Innen 3. november neste år må alt arbeid i de 20 tunnelene være avsluttet, men Jens-Ivar Nilsen regner med at det digitale nødnettet er i drift allerede i september.