DATATELE

Ukultur blant IT-konsulenter

BREDSIDE: Administrerende direktør Kristianne Storehaug i konsulentselskapet Integrate går hardt ut mot sine større konkurrenter i IT-konsulentmarkedet.
BREDSIDE: Administrerende direktør Kristianne Storehaug i konsulentselskapet Integrate går hardt ut mot sine større konkurrenter i IT-konsulentmarkedet. Bilde: Integrate
Finn Halvorsen
2. feb. 2007 - 08:01

Kristianne Storehaug fyrer av en skikkelig bredside mot sine større konkurrenter i bransjen:

– Altfor mange av de store er mer opptatt av å mele sin egen kake enn å ta et ansvar for sine oppdragsgivere. Det kan se ut som om mange har en agenda som går ut på å hente mest mulig penger ut av oppdragsgiveren, og holde alle kortene inntil brystet – for dermed å gjøre seg uunnværlige.



Knappe ressurser

Arbeidsmarkedet skriker etter folk med IT-kompetanse. I konkurransen om lønninger og faglige utfordringer ser konsulentselskapene ut til å vinne over bedrifters IT-avdelinger.

Dermed må mange bedrifter ty til konsulentselskaper for å få utført kritiske IT-funksjoner.

– Situasjonen er kritisk, og dermed må konsulentene ta et ansvar for å overføre kompetanse til sine oppdragsgivere. Jeg etterlyser en større vilje til over tid å jobbe sammen med kundene og løse oppgavene i fellesskap. Dessverre bryr altfor få konsulentselskaper seg om dette. Dette er en ukultur som må forandres, sier Storehaug.



Må stille krav

– Det er ingen tvil om at både offentlige og private virksomheter er altfor ukritiske til konsulentselskapene. Ved å kreve at konsulentselskapene vektlegger kompetanseoverføring til oppdragsgiveren underveis i prosjekter, vil de sitte igjen med langt større og mer langvarige gevinster enn det som er hovedregelen i dag. Man kan tjene mye på å trekke til seg riktige konsulentselskaper, de som vektlegger kompetanseoverføring, sier hun.

Hun mener at det er de mindre aktørene i bransjen som er best i så måte. – De store ruller ut et stort apparat, gjør en jobb og trekker seg ut før de kaster seg over neste kunde. Dermed er oppdragsgiverne like langt, hevder Storehaug.



Får støtte

Hafslund er ett av mange selskaper som kjenner problemstillingen på kroppen.

– IT-kompetanse er vanskeligere å få tak i enn noen gang før. Vi er, som de fleste andre store bedrifter, avhengige av å hyre inn spesialisert IT-kompetanse. Og da er det viktig å velge konsulentselskaper som tenker langsiktig. Selskaper som ikke prioriterer kompetanseoverføring, gjør rett og slett ikke en god nok jobb. Dessverre er det mange av disse, sier Knut Vonheim, prosjektleder i Hafslund.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.