Det danske rederiet Esvagt har valgt et skip av typen Ulstein SX 123 som beredskaps- og redningsfartøy på Goliat-feltet.
Esvagt har en ti-årskontrakt med operatøren Eni.
Skipet skal ligge standby ved produksjonsplattformen på Goliat utenfor Finnmarkskysten.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Akterslippe
Det bygges derfor med henblikk på kulde og tøffe værforhold. Blant annet er det designet for å kunne ta om bord en MOB-båt via en slipp i akterenden, selv i ekstremvær med opp mot 10 meters bølger.
Det skal utstyres med moderne oljevernutstyr og kan ta om bord inntil 370 personer i tilfelle ulykke.
Spania-bygg
Skipet, som får dieselelektrisk framdrift, skal bygges i Spania ved Astilleros Zamakona Bilbao. Det blir 80 meter langt og 17 meter bredt. Det får lugarkapasitet til 40 personer og kan gå i 16 knop i rolig sjø.
Ulstein Design & Solutions skal levere en pakke med design, engineering og utstyr fra Ulsteinkonsernet.
Det danske rederiet Esvagt ble etablert i Esbjerg i 1981 og en del av Svitzer-gruppa, som er 100 prosent eid av AP Møller-Mærsk-gruppa.