NYHETER

Ulven - Sinsen sprekker med en halv milliard

En sprekk på en halv milliard kroner kan bety at utbyggingen av miljøtunnelen på ring 3 Ulven- Sinsen i Oslo kan bli forsinket. Kostnadsoverslaget på 1,7 millliarder kroner holder ikke. Prisen blir minst 20-25 prosent høyere.

Køene på Ring 3 ved Økernkrysset er et kjent, om ikke kjært syn hver ettermiddag. Om noen år flyttes trafikken inn i Lørentunnelen som får et påhugg til høyre for Ring 3 på bildet. Om køene blir borte, gjenstår å se.
Køene på Ring 3 ved Økernkrysset er et kjent, om ikke kjært syn hver ettermiddag. Om noen år flyttes trafikken inn i Lørentunnelen som får et påhugg til høyre for Ring 3 på bildet. Om køene blir borte, gjenstår å se. Bilde: Anders Haakonsen
8. mars 2006 - 09:03

Statens vegvesen må ha strakshjelp fra Stortinget for å få fullført Ring 3 Ulven–Sinsen-utbyggingen i Oslo. Miljøprosjektet blir en halv milliard kroner dyrere enn først antatt, skriver Dagsavisen.

Så sent som høsten 2004 godkjente Finansdepartementet et kostnadsoverslag på drøyt 1,7 milliarder kroner.

– Nå ser vi at kostnaden blir 20-25 prosent høyere enn dette, opplyser Stein Fyksen, leder for Store prosjekter i Statens vegvesen Region Øst og prosjektleder Hanna Rachel Broch.

– Vi er nødt til å få en avklaring fra Stortinget før sommerferien på hvor de 500 millionene vi trenger ekstra, skal komme fra, tilføyer Fyksen.

Hvis Stortinget ikke vedtar en ny finansieringsplan før politikerne tar sommerferie, kan miljøprosjektet bli vesentlig forsinket. Så langt har målet vært ferdigstilling mot slutten av 2011. Nå snakker Fyksen allerede om 2012. Egentlig skulle Statens vegvesen inngå kontrakt om bygging av Lørentunnelen og Økerntunnelen, som er sentrale deler av veiprosjektet, før 7. april.

– Nå har vi bedt de tre entreprenørene som har kommet med anbud, om å få utsette kontraktsinngåelsen til 7. juli. Om de går med på dette, får vi ikke beskjed om før i neste uke, sier Broch.

NCCs anbud er på 1,083 milliarder kroner. Konkurrentene er Skanska (1,104 mrd.) og Veidekke (1,178 mrd.). Anbudene ble åpnet 14. februar, men da var allerede anbyderne vurdert etter de spesielle kriteriene. I den prosessen var det om å gjøre å få lavest karakter. Veidekke var best med 1,124, fulgt av Skanska med 1,1475 og NCC med 1,26. Etter at anbudsummene er veid med disse tallene, ligger Skanska foran Veidekke (1,267 mot 1,324).

Men en eventuell forsinket kontraktsinngåelse med en av disse tre, er altså avhengig av at Stortinget på en eller annen måte skaffer til veie en halv milliard ekstra til prosjektet.

Hovedårsakene til prisøkningene er ifølge Stein Fyksen:

  • Bygge- og anleggsbransjen har for tiden svært mye å gjø re. Det driver prisene oppover.
  • Det har vært en høy prisstigning på byggevarer som som betong og stål.
  • Kompleksiteten på prosjektet er større enn antatt, blant annet går 140.000 biler daglig gjennom området.


Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.