Ulykken med det norske offshoreskipet Bourbon Dolphin har ført til strengere krav om tryggere design av slike skip.
Onsdag er det nøyaktig ti år siden Bourbon Dolphin brått kantret og sank utenfor Shetland. Åtte personer omkom i ulykken.
Onsdag er det minnemarkering for ulykken i Herøy kirke, skriver Sunnmørsposten.
– Godt – og vanskelig
– Jeg håper det blir en verdig markering, selv om det sikkert blir tungt og vanskelig for mange, sier Bjørn Remøy, administrerende direktør i Bourbon Offshore Norway.
Blant de inviterte er de som overlevde ulykken og pårørende. Også daværende sjef i rederiet, Trond Myklebust, skal delta.
– Jeg tror det blir både godt og litt vanskelig å møte igjen de pårørende og de som overlevde, seier Myklebust, som i dag er direktør i Viking Supply Ships.
Ingen enkeltpersoner ble klandret for havariet, men rederiet godtok senere en bot på fem millioner kroner.
- Splitter nytt: Når forskningsskipet forlater landet, kan det gå 20-25 år til Dr. Fridtjof Nansen blir å se i Norge
Endret design
Fortsatt jobber både norske og internasjonale skipsfartsmyndigheter med endringer i regelverket, ifølge Sunnmørsposten.
Men utformingen av nye skip har endret seg: De nye skipene skal ha bedre stabilitet og tåle mer krenging.
Ifølge Jørgen Hammersland fra designselskapet Salt Ship Design på Stord er det ikke tvil om at rederiene har tatt lærdom av Bourbon Dolphin-ulykken. Det går en rød tråd fra det som skjedde med offshoreskipet til hvordan de nye skipene blir utformet, mener han.
– Kravene fra rederiene går gjerne utover kravene som myndighetene stiller. Det er en positiv tendens, sier han til Sunnmørsposten.
Lang prosess
Årsaken til at Bourbon Dolphin kantret, var en uheldig kombinasjon av spesielle stabiliseringseffekter for ankerhåndteringsfartøyer.
Men prosessen med å endre internasjonale lover og regler tar tid.
Først før jul i fjor kom nye regler for ankerhåndtering på plass. De nye reglene skal gjelde fra 2020.
- Halefinnebevegelse kan revolusjonere hurtigbåtmarkedet: Nå står mulige partnere i kø