Ekspedisjonsskipene, med betegnelsen CX 103, er 104 meter lange, 18,2 meter brede og skal ha mellom 80 og 95 passasjerkabiner.
Fartøyene er designet av Ulstein Design & Solutions.
Sun Stone Ships har skrevet en rammeavtale med China Merchants Industry Holdings om bygging av fire fartøy og opsjon på ytterligere seks. Første skip skal leveres i august 2019.
Norsk-finsk kvalitet
Ifølge Seatrade Cruise vil ekspedisjonsskipene bygges med isklasse 1A og i henhold til Polarkode 6 for sikker seilas i arktiske farvann. Bureau Veritas skal klasse skipene.
Skipene er på ca. 7.000 bruttotonn, dypgang på 5,1 meter og normal hastighet på 15 knop.
Administrerende direktør Niels-Erik Lund i Sun Stone Ships sier til Seatrade Cruise at fartøyene skal inn i rederiets flåte og chartres ut til eksisterende og nye operatører. Lund forsikrer at kvaliteten på skipene blir førsteklasse.
– Vi bygger i Kina, men med norske utstyrspakker og nordmenn skal ha overoppsyn med byggingen. Interiøret leveres av finner. Vi er sikre på at det blir førsteklasses skip, sier Lund.
Finske Mäkinen påtar seg ansvar for lugarer og passasjerområder på skipet. Finnens skal bygge opp en lugarfabrikk og interiørverksted på verftet i Shanghai. Hotell-delen er designet av Tomas Tillberg Design International.
- Slik blir de nye Hurtigrutene: – Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde
Over 100 med X-Bow
Ulstein introduserte den patenterte X-Bow-designen i 2005. X-Bow skal ifølge Ulstein være mer energieffektiv enn tradisjonell baug med bulb.
Baugformen gjør at det blir mindre stamping og skipet glir lettere gjennom bølgene. Det betyr bedre komfort for passasjerer og mannskap.
Ulstein, som har 90 ansatte i Kina, har levert tegninger og byggeunderlag til over 100 skip med X-Bow. 45 av dem er bygget ved kinesiske verft.
Sun Stone Ships har en flåte på 10 mindre cruiseskip.
- Motgang og dårlige økonomiske tider: Slik fant Ulstein opp X-bow, X-tender og oppsvingbar thruster