Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter at bilen hans kjørte gjennom autovern og nettinggjerde og falt fra fjerde etasje i parkeringshuset på Sandvika Storsenter i Bærum.
Det ble snart kjent at den aktuelle bilmodellen, helelektriske Volvo XC40, har vært gjenstand for tilbakekalling på grunn av fare for en feil som potensielt kan føre til feilaktige signaler fra gasspedalen. Dermed kunne bilen i verste fall akselerere av seg selv, uten at sjåføren tråkker på gassen.
I 2022 ble over 5000 biler av samme modell derfor tilbakekalt av Volvo.
Bilen som var involvert i ulykken i Sandvika, var en av disse.
– Bilen ble inspisert og modifisert i henhold til instruksen i tilbakekallingen, sier politiadvokat Kathrine Ø. Eilertsen i Oslo politidistrikt til Budstikka.
To hendelser med populære Volvo-modeller
De siste dagene har to episoder der liknende biler fra Volvo kan ha akselerert av seg selv, blitt omtalt.
Den ene hendelsen skjedde i et garasjeanlegg på Kolbotn og ble først omtalt av Østlandets Blad.
Dette var også en Volvo XC40, men denne bilen var ikke en del av tilbakekallingen fordi tilbakekallingen kun gjaldt biler produsert i en spesifikk periode, skriver Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, i en e-post til TU.
Den andre liknende hendelsen skjedde i Drammen, ifølge Dagbladet.
Dette gjaldt en Volvo C40-modell.
– C40 var ikke en del av tilbakekallingen, kun XC40-biler produsert i en spesifikk periode. Vi kan ikke gi flere kommentarer før bilen har vært gjennom tekniske undersøkelser og resultatet fra de undersøkelsene foreligger, skriver Trosby.
TU har spurt Volvo om de frykter at også andre modeller enn de 5000 som ble tilbakekalt i 2022 kan ha en akselerasjonsfeil. Til det svarer Trosby at de ikke har noen kommentar.
Volvo XC40 er en av Norges mest populære biler og har figurert på topp 10-lister over nyregistreringer i 2021, 2022 og 2023.
Hele 22.841 Volvo XC40 er registrert i Norge siden 2018, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken. Av disse var 17.441 helelektriske.
Tilsvarende tall for nyregisterte C40-modeller er på drøye 5000.
Volvo: – Noe mange har fått med seg
Bilen som var involvert i Sandvika-ulykken, ble ikke reparert for feil akselerasjon da den ble tilbakekalt, understreker Trosby i Volvo.
– Det som stemmer, er at den aktuelle bilen var en del av tilbakekallingen som ble utstedt i april 2022. Bilen var inne på verksted i juni 2022, og informasjonen i våre systemer viser at bilen ble inspisert og modifisert i henhold til instruksen i tilbakekallingen.
Det ble ikke avdekket avvik ved denne bilen da den var på verksted i forbindelse med tilbakekallingen, skriver han.
– Har dere mottatt henvendelser fra Volvo-eiere som er bekymret for om bilen deres kan ha en teknisk feil?
– Vi registrerer at dette er noe mange har fått med seg, og det er naturlig at det i den sammenheng er kunder som har spørsmål. Forhandlerne våre og kundesenteret er godt kjent med saken og hjelper de kundene som henvender seg, svarer Trosby.
– Ingenting tyder på det
Mandag påbegynte Statens vegvesen de tekniske undersøkelsene av bilen.
Til VG sier Eilertsen at politiet ikke har tatt stilling til om hendelsen skal rekonstrueres.
– Det er ikke sikkert vi har behov for rekonstruksjon. Vi må diskutere det i samråd med Statens vegvesen, sier hun til avisen.
Politiet later til å ha en klar formening om hendelsesforløpet.
– Pårørende har sett føreren sette seg inn i bilen. Hva som gjør at bilen skyter fart, er uklart. Vi kan ikke utelukke om det er brukt gass, brems eller gir, sier Eilertsen.
Hypotesene om teknisk feil eller brukerfeil skiller seg ut, ifølge Eilertsen.
– Den endelige obduksjonsrapporten vil kanskje kunne si mer om det kan være en medisinsk årsak, men ingenting tyder på det, sier politiadvokaten.
– Vi er i en overgangsfase
Det har tidligere vært flere bilulykker der det tilsynelatende ser ut til at biler har satt fart rett inn i en hindring.
Sintef-forsker Gunnar Deinboll Jenssen uttalte nylig til TU at det er behov for å ta kunnskap om nødbremsesystemer inn i føreropplæringen.
– Vi er i en overgangsfase der både kjøretøy med førerstøtte og helt selvkjørende er i stadig utvikling. De blir stadig sikrere. Helt sikker kan vi aldri være, enten det er fører eller automatikk som kontrollerer kjøretøy, sier Jenssen.