LUFTFART

Ulykkesflyet Boeing 737 MAX får grønt lys til å fly i Europa

Flytypen har stått på bakken i nesten to år.

Bildet er tatt under den første kommersielle flygingen med en 737 Max i Canada etter at flytypen fikk grønt lys tidligere i januar.
Bildet er tatt under den første kommersielle flygingen med en 737 Max i Canada etter at flytypen fikk grønt lys tidligere i januar. Foto: Jeff McIntosh, The Canadian Press via AP/NTB
27. jan. 2021 - 13:11

Godkjenningen fra Easa gjelder også i Norge.

Flytypen ble satt på bakken våren 2019 etter to ulykker som kostet 346 mennesker livet. Etter det har Boeing gjort endringer på modellen for å få ny godkjenning.

Easa fastslår at fire hovedkrav er oppfylt, men det utdypes ikke hvilke krav det er snakk om. Dermed kan flyet igjen settes inn på alminnelige ruter 22 måneder etter at det ble innført flyforbud for typen.

Luftfartstilsynet har tidligere sagt at det likevel kan ta litt tid å få flyene i trafikk igjen, fordi tilsynet må forsikre seg om at alle nødvendige oppdateringer, prosedyrer og formaliteter er på plass først.

I USA ble Boeing 737 Max satt tilbake i trafikk rett før nyttår.

Det var en programfeil i flyenes styresystem som ble utpekt som årsaken til de to flystyrtene. Under visse omstendigheter kunne programvaren presse flyets nese ned selv om pilotene forsøkte å rette flyet opp.

– Restaureringen av flyet bidrar til at en viktig del av historien om krigens første dager i Norge blir bevart, sier forsvarsministeren. Her er  Gloster Gladiator nummer 423 på Kjeller på slutten av 1930-tallet.
Les også

Vil restaurere jagerfly fra krigen: – Spiller en helt unik rolle i norsk krigshistorie

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.