Det var neppe den 30-sekunders Super Bowl-reklamefilmen, som bildet øverst er hentet fra, som gjorde utslaget.
Heller er det nok over 50 års erfaring med stealthteknologi som gjorde at Northrop Grumman tirsdag ble utpekt til å designe og bygge USAs kommende langtrekkende bombefly.
Utkonkurrerte Lockheed Martin og Boeing
«Long Range Strike Bomber» (LRS-B), som programmet heter, kan ha en samlet verdi på svimlende 80 milliarder dollar, nærmere 700 milliarder kroner.
Kontrakten på utvikling og bygging av de første flyene er verdt 21,4 milliarder 2010-dollar.
Ifølge det amerikanske flyvåpenet skal det anskaffes inntil 100 nye strategiske bombefly som i gjennomsnitt maksimalt skal koste 550 millioner 2010-dollar per stykk.
Med andre ord er dette det største militærflyprosjektet siden Joint Strike Fighter/F-35.
Samtidig sikrer USA fortsatt en viss konkurranse, ettersom konkurrenten til Norhtrop Grumman her var gigantene Lockheed Martin og Boeing i tospann.
Bygget B-2 Spirit
Designen som Northrop Grumman har vunnet fram med er strengt hemmelig, og det er ventet at det vil gå ti år før det første flyet er i lufta for første gang.
Kravet til den nye maskinen er at den skal være i stand til å frakte mest mulig våpenlast lengst mulig og uoppdaget til de best beskyttede fiendeområder. Eller sagt på en annen måte: Et hvilket som helst mål, hvor som helst på kloden.
Northrop Grumman var kjapt ute med å sette opp nettstedet americasnewbomber.com, der budskapet i korte trekk er at de har en uslåelig kompetanse på stealthteknologi etter å ha jobbet med det siden 1960-tallet.
Selskapet står som kjent bak den eneste stealthbomberen amerikanerne har i dag, B-2 Spirit, som ble utviklet fra først på 1980-tallet og som ble operativt i 1997.
En annen haleløs, flygende vinge er den ubemannede X-47B som fløy første gang 4. februar 2011.
- Her flyr S-97 Raider: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939
Alltid først
B-2s første bomberaid ble utført over Kosovo i 1999. Ifølge produsenten fløy B-2-ene 3 prosent av oppdragene og ødela 33 prosent av de serbiske målene der de fløy nonstop-oppdrag fra basen Whiteman i Missouri og hjem igjen.
I krigen i Afghanistan finnes det et eksempel på at de to om bord i et B-2 fløy et oppdrag på hele 44 timer, som skal være historiens lengstvarende flytokt.
B-2 var spydspissen i de innledende angrepene både i Kosovo, Irak, Afghanistan og Libya, understreker Northrop Grumman.
Men dette er kostbar teknologi. Deler man hele programkostnaden på de 21 bygde flyene, er prisen rundt to milliarder dollar i nåverdi per stykk.
Etter at «Spirit of Kansas» gikk tapt i et havari rett etter avgang fra flybasen Andersen på stillehavsøya Guam i februar 2008, har US Air Force 20 slike stealthbombere igjen.
Det yngste ble bygget i 1962
Bombeflyene som først skal erstattes er B-1B Lancer, som for øvrig er i ferd med å oppgraderes for å kunne holdes operativt til minimum 2040, og B-52H Stratofortress som også skal være i stand til å operere til utpå 2040-tallet.
Ganske imponerende ettersom det sist bygde B-52-flyet rullet ut fra Boeings fabrikk i Wichita så tidlig som 22. juni 1962.
For tre år siden ble det markert at dette flyet, 61-040 som er ett av totalt 74 operative aktive H-modeller, hadde vært stasjonert i nøyaktig 50 år på flystasjonen Minot i Nord-Dakota.
B-1B har kallenavnet «The Bone» og ble faset inn for 30 år siden. Det har kapasitet til å bære mer bomber og missiler enn B-52:
Maksimal avgangsvekt er 217 tonn og den kan bære 34 tonn våpenlast med en maksimal hastighet på Mach 1,2.
- Saab Kockums A26: Her er svenskenes nye super-ubåt