Regjeringen varslet allerede dagen etter rasulykken en rekke nye tiltak for å hindre lignende hendelser i framtida. Det skal blant annet opprettes en nasjonal skredetat som skal bidra til kartlegging og sikring av rasutsatte områder. NVE er nevnt som et mulig knutepunkt i dette arbeidet.
Kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) påpekte samtidig at skjerpet bygningskontroll vil være en del av den nye plan- og bygningsloven. De som står for byggingen, skal ikke lenger ha egenkontroll som sitt ansvarsområde. I den nye loven vil regjeringen foreslå at det etableres uavhengige kontrollforetak.
Også Statens bygningstekniske etat (BE) vil se nærmere på Ålesund-ulykken.
– Ja, dette vil vi vite mer om. Men vi venter med å gå inn til det er kjøligere. Da skal vi se ordentlig på hva som har skjedd, og se om vi kan lære noe, sier assisterende direktør i BE, Pillgram Larsen.
BE vil vurdere skadene og hva som forårsaket ulykken, og se det i sammenheng med den omfattende forskningsrapporten Klima 2000. Rapporten belyser hvordan klimaendringene gir nye og sterkere belastninger på bygninger.
Pillgram Larssen bekrefter at strengere forskrifter vil bli et tema, men vil ikke forskuttere at det kommer endringer. Dersom så skjer, og det blir tatt inn i den nye plan- og bygningsloven, trer endringene tidligst i kraft i 2009.