BYGG

Undervisningsbygg må rive 14 år gammel skole

– Vi fant feil ved både prosjektering og utførelse, sier avdelingsdirektør.

Refstad skole i Oslo må rives etter bare 14 år. Da de rev tak og vegger innvendig, ble det funnet alvorlige setningsskader, bekrefter Undervisningsbygg.
Refstad skole i Oslo må rives etter bare 14 år. Da de rev tak og vegger innvendig, ble det funnet alvorlige setningsskader, bekrefter Undervisningsbygg. Braastad, Audun
Ida OftebroIda OftebroRedaktør for Digi.no og Inside Telecom
3. mai 2019 - 17:00

Refstad skole ble reist på bare et halvt år i 2005 for å få plass til et stadig økende antall elever i skolekretsen, og for å erstatte Løren skole, som måtte stenges i forbindelse med arbeidene med Lørentunellen.

En uke før sommerferien i fjor, i juni 2018, ble det klart at skolen må stenges på grunn av alvorlige setningsskader. Nå melder NRK at hele skolebygget skal rives, og at det skal oppføres en ny skole som skal stå klar i 2024.

Dermed er det klart at skolen må rives etter bare 14 år.

– Det at vi har en skole som bare stod i 13 år før den måtte stenges er veldig beklagelig. Det er ikke slik vi skal ha det, sier byråd for næring og eierskap i Oslo kommune, Marthe Scharning Lund (Ap) til NRK.

Elevene må busses i fem år

Refstad skole, som het Løren skole fra den ble bygget i 2005 og frem til 2014, er en ren barneskole. I dag busses alle elevene til Bredtvedt skole, som ligger tre kilometer unna.

Skolens egne hjemmesider beskriver skolebygget slik:

– Refstad skole fremstår i moderne koksgrå prakt med sammensatte moduler over to etasjer. I midten av skolebygningen er det heis samt et stort fellesrom som binder bygningene sammen. Med glassvegger i begge ender er det mulig å se igjennom samt at det gir et lyst og trivelig innemiljø og god romfølelse.

I 2005 ble skolen bygget for 450 elever. Ifølge skolens egne hjemmesider ble behovet raskt større, og skolen ble derfor bygget på med en ekstra etasje i 2008-2009. I dag går det cirka 700 elever ved skolen.

Bygget veldig raskt og veldig billig

Skolen ble stengt etter funn av merkbare nedbøyninger på 4-5 cm over korte avstander, og dører og vinduer stod i spenn. Straks skolen var stengt, ble Multiconsult og Sweco engasjert av Undervisningsbygg for å finne årsakene til nedbøyningene.

Tore Moger er avdelingsdirektør ved Prosjektavdelingen i det kommunale foretaket Undervisningsbygg, som bygger og forvalter skolene i Oslo. Han forteller at de har jobbet fram til nå med å kartlegge omfanget av skader ved skolen, og å foreta kalkyler basert på disse.

Moger forteller at setningsskadene var så omfattende at de måtte gjennomføre en stor kartlegging av fasaden for å sikre at det var forsvarlig å få inn i bygget. Når man først kom inn i bygget, var det nødvendig å rive vegger og himlinger for å kartlegge årsaker og omfang av skadene.

– Dette er et 14 år gammelt bygg som er bygget veldig raskt og veldig billig. Vi har konkludert med at her er det både prosjekteringsfeil og utføringsfeil i det som er en ganske kompleks konstruksjon, sier han.

Refstad skole er bygget i 2005. I 2008-2009 ble det bygget på én etasje til. <i>Foto:  Braastad, Audun</i>
Refstad skole er bygget i 2005. I 2008-2009 ble det bygget på én etasje til. Foto:  Braastad, Audun

Underdimensjonert og feilmontert

Refstad skole er oppført som en baseskole i moduler levert fra Sverige av en produsent som nå er avviklet. De to nederste etasjene ble bygget samtidig i 2005, før det så ble bygget på med en plassbygd tredje etasje i 2008-2009.

Tore Moger er direktør i prosjektavdelingen i Undervisningsbygg.
Tore Moger er direktør i prosjektavdelingen i Undervisningsbygg.

– Det er en konstruksjon som gjennomgående består av mye trevirke. Her har vi funnet søyler som ikke går i parallell til hverandre, og limtredragere som både er underdimensjonert og feilmontert, sier Moger til TU.

Den endelige beslutningen om å rive ble tatt etter en forhåndskonferanse med Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, som gjorde det klart at en eventuell rehabilitering ville bli så omfattende at den måtte følge samme standarder som for nybygg, Tek 17. Det ville blant annet innebære helt andre krav til teknisk infrastruktur. Med det avklart, ga kalkylene et ganske tydelig svar på hva som var det beste alternativet.

– En rehabilitert skole ville fremstått som en baseskole med de begrensningene som blir lagt på arealet ved at man må sette inn flere søyler. Med et nytt bygg får man en helt annen fleksibilitet, sier Moger til Teknisk ukeblad.

Rektor er glad og lettet

For elever og lærere betyr beslutningen om nybygg at de må vente et år ekstra før de kan flytte tilbake til skolen sin. Årsaken er at et nytt bygg må gjennom en reguleringsprosess, og denne tar tid. Den nye skolen vil ha plass til samme antall elever som i dag.

Rektor Magnus Kristiansen ved Refstad skole skriver i et åpent brev til elever og foreldre at en rehabilitering ville vært et dyrere alternativ, samtidig som man ikke ville fått fullgode løsninger sett opp mot moderne skoledrift.

– Kort oppsummert er vi glade og veldig lettet over at det skal bygges ny skole, noe vi er helt overbevist om at var en riktig avgjørelse når situasjonen dessverre var som den var, skriver Kristiansen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.