Forsøk med 6-åringer viser at barn som bor i by forbedrer egen oppførsel i trafikken som følge av trafikkopplæring.
Nyere forskning og undersøkelser viser at seksåringer ikke nødvendigvis er så egosentriske som man tidligere har trodd.
For seksåringer er påkjørsel i forbindelse med kryssing av vei hyppigste årsak til at de blir skadd eller drept i trafikken.
Et forsøk blant førsteklassinger på Jessheim skole i Akershus og Ila skole i Oslo viser signifikante forskjeller for testgruppen før og etter undervisningsopplegget ved Ila skole.
En av grunnene til at byelevene blir bedre i trafikken etter opplæring, kan være at seksåringer ved Ila skole er mer vant til trafikk og at de derfor lettere tar til seg kunnskap om trafikk. En annen grunn kan være at de lettere vedlikeholder kunnskapen de får, melder bladet Samferdsel.
Uansett tyder det på at vi undervurderer seksåringenes kognitive evner til å lære gjennom systematisk opplæring.