NYHETER

Ung brukompetanse

Jarle Skoglund
19. des. 2005 - 09:41

Når to klasser med 13-åringer er stuet sammen i ett rom for å kåre en bruvinner, så er det ikke helt stille. Men når bruene testes med lodd til de ikke tåler mer, er alle helt med. Våre Veger var til stede da 12 grupper fikk bruene bedømt. 12 forslag til Sørengbrua. ”Barbie Bridge” ble suveren vinner og gave til Vegvesenet.

Vinneren var selvsagt rosa, med gul midtstripe, pynt og biler. Litt smal, men en råsterk konstruksjon.

- Den lukter også! To sorter parfyme. Jeg trodde ikke at den var så sterk, sa Sarah V. S. Perstølen, som skal bli dyrlege. De tre andre på laget ser heller ikke ut til å la seg påvirke av ingeniørbasillene i kurset ”Teknologi og Design” (ToD). Azra Avdic vil bli eiendomsmegler, Matias Engedal skuespiller eller advokat, Christoffer B. Wig vil bli serietegner.

Men det går jo an å ombestemme seg.

- Jeg vet ikke om noen fra Hovseter blir bruingeniører, men jeg har tro på at ToD-kurset vårt tenner en gnist for realfagstudier hos mange. De tekniske prosjektene er noe av det elevene husker best etterpå. Slikt fenger enormt, sier rådgiver og prosjektleder Runar Baune. Han har en viss erfaring. Han utviklet Hovseter-modellen etter at NITO sendte ham på sommerkurs i England i 1996. Runar Baune hadde undervist i teknologi og teknikk fra tidlig på 80-tallet. Den engelske ideen med papirstrimler ble presentert i hans rapport og skapte interesse. ”Teknologi i skolen” startet i 1997 på fire ungdomsskoler; Bjerkvik, Rosenborg, Kråkstad - og Hovseter.



Partnerskap

- Min motivasjon har vært å lage et allmennfag. Norge et unntak som ikke har et teknisk/praktisk allmennfag. Men fra høsten blir ”Teknologi og Design” et nytt og tverrfaglig emne på alle skoletrinn fra 1. til 10. Det er påfallende at denne delen av skolereformen har fått så liten oppmerksomhet. Dette er faktisk sensasjonelt nytt i norsk skolehistorie, sier Baune, som i tillegg til å fôre Hovseters elever med tekniske kunnskaper holder kurs for andre lærere. 30 skoler i Oslo følger nå Hovseter-modellen.



- Vanskelig å få Statens vegvesen med på notene?

- Nei, absolutt ikke. Først drev skolen dette alene. Veidekke var vår samarbeidspartner i tre år. Nå har Vegvesenet overtatt. Det er en skrikende mangel på ingeniører, man erkjenner at man må engasjere seg i unge kull. Hovseter og Vegvesenet er i ferd med å inngå en partnerskapsavtale som også innebærer forelesninger hos oss og utplassering i arbeidsuka. Vegvesenet kjenner vår økonomi og betalte transporten da elevene besøkte Bjørvika og fikk omvisning og orientering om senketunnelen.

I neste del av denne tekniske kursrekken skal elevene til Statens Vegvesens sentrallaboratorium for asfalt og betong, der møter de seksjonsleder Kjersti Kvalheim Dunham. Temaet er ”Betong og matematikk”.



”På eget ansvar”

Brukurset er litt mer enn å bygge papirbruer og ekskursjon. Hovseter har tre av Vegvesenets vegkasser, alle elevgrupper skrur sammen en trebru. Før papirbruene bygges 50 cm lange og 15 cm brede, skal de designes med et dataprogram, dette er også en anbudskonkurranse. Det er jo ikke uvesentlig hva en bru koster.

- Datadelen er spennende, den også, synes de fleste. Men å bygge med papir og clips og kanskje vinne, er mest spektakulært, sier Runar Baune til Våre Veger.

Etter tur blir bruene analysert etter tre kriterier: Styrke, konstruksjon og originalitet. ”Barbie Bridge” er nevnt. ”Rainbow Bridge” fikk god omtale, en stiv trekantkonstruksjon. ”Polkadotten” fikk ros, men falt sammen etter testen. En annen bru fik en enda verre skjebne, den var blitt utsatt for sabotasje og ble omdøpt til ”Herpings”. ”På eget ansvar” var ikke veldig solid - tålte bare to kilo, men fin var den!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.