Det er OPS-selskapet Sotra Link som har inngått kontrakt med det ungarske entreprenørselskapet. Kontrakten innebærer at selskapet, som inntil nå ikke har hatt oppdrag verken i Norge eller Skandinavia, skal ha ansvar for drift og vedlikehold av 9,4 kilometer firefelts motorvei mellom Bergen og Øygarden.
Der inngår den 900 meter lange nye Sotrabrua, omtrent 24 kilometer med tofelts adkomstveier, 19 bil- og fotgjengerunderganger, 23 tunnelportaler, 21 mindre bruer og viadukter og 14 kilometer med fortau og sykkelveier.
Skal bruke 3,7 mrd. på ladeplasser for tungbiler
Kontrakt på 25 år
Adm. dir. Christopher Bjerke i Sotra Link forteller dette i en e-post til Veier24 når vi spør om omfanget av kontrakten de har inngått med Intertoll.
– Intertoll skal ha ansvaret for daglig drift og vedlikehold. SotraLink AS har ansvaret for tyngre vedlikehold. Vi ønsker ikke å opplyse om størrelsen på kontraktene våre, sier Bjerke.
– Har entreprenøren erfaring med drift av veier under vinterforhold?
– Ja, Intertoll har erfaring med drift av veier under vinterforhold fra andre OPS-prosjekter, svarer Christopher Bjerke.
Sotra Link opplyser at kontrakten har en løpetid på 15 år, med opsjon på at Statens vegvesen kan forlenge den med 5+5 år. Total lengde på driftskontrakten med Intertoll kan altså bli bli 25 år.
Hele OPS-kontrakten mellom Statens vegvesen og Sotra link ble signert i mai 2022, og har en verdi på 19,8 milliarder kroner.
Skjermet for innsyn
I motsetning til ordinære kontrakter som Statens vegvesen inngår, er det begrenset mulighet for innsyn i detaljene i avtalene som OPS-selskapene inngår på vegne av den norske stat. Derfor har det ikke lykkes oss å få rede på de økonomiske betingelsene Intertoll har fått i sin kontrakt med Sotra Link.
Prosjektsjef Lene Sælen Rivenes i Statens vegvesen, som har ansvar for OPS-prosjektet, forklarer hvordan anbudsprosessen er:
– OPS-leverandøren må gjennom en prekvalifisering, der alle aktørene som inngår i leveransene blir kvalitetssikret, både innenfor finansiering, prosjektering, bygging og drift. OPS-selskapet velger sine underleverandører selv, og inngår kontrakt med dem uten anbudsrunde, forteller Sælen Rivenes i Statens vegvesen.
Inne i flere europeiske land
Med en aksjekapital på 30.000 kroner ble Intertoll Norge AS registrert i Brønnøysundregisteret i januar 2022. Aksjene eies 100 prosent av Intertoll-Europe Tanacsado Zartköruuen Muködo Reszvenytarsasag, med postadresse Budapest.
På selskapets hjemmesider presenterer de seg som en uavhengig utvikler av infrastruktur, som omfatter både drift, vedlikehold og bompengeinnkreving.
Der kan man også lese at selskapet er etablert med avdelinger i Tyrkia, Polen, Nederland, England og Nord-Irland.
I Norge er den eneste kontaktinformasjonen vi har funnet en epostadresse.
Veier24 har sendt spørsmål til den epostadressen: Hvilke planer har selskapet for virksomheten i Norge, og hva slags organisasjon planlegger de å bygge opp?
Henvendelsen er ikke blitt besvart.
Ber helikopterprodusenten ta grep etter dødsulykke