Fra: jan-gunnar.garshol@vestfoldkraft.no[SMTP:JAN-GUNNAR.GARSHOL@VESTFOLDKRAFT.NO]
Sendt: 9. februar 2001 10:26:51
Til: redaksjonen@tekblad.no
Emne: Leserbrev om veisalting
Automatisk regelbasert videresending
(See attached file: Eksportvare tekblad.doc)
Jan G. Garshol, Jevnakerveien 12, 3160 Stokke
mob.tlf. 992 71 750
08.02.2001
Leserbrev
Veisalting. Norsk eksportvare?
Fra pålitelig hold har jeg fått opplyst at japanerne fortsatt har
piggdekkforbud, men har startet en diskusjon om 20 % piggdekk-andel bl.a.
fordi vi her i landet mener at det er ideelt. Jeg har også fått vite at de
startet med salting etter at piggdekkforbudet ble innført. Kan det også
skyldes påvirkning fra norske og andre vestlige saltere som er forsteinet i
troen på veisalt?
Før strødde de ikke med verken sand eller salt, og kunne glede seg over
fint vinterføre slik også vi kunne for mange år siden. Saltingens virkning
er den samme i Japan som hos oss. Forrige vinter fordoblet japanerne
saltingen, med den følge at skliulykkene økte med 50 %. Sannsynligvis er
økningen størst på saltfrie veier i nærheten av saltveier. Det "geniale"
med den norske SINTEF-rapporten er at dette ville gitt som resultat at
salting reduserer antall ulykker når det saltes, selv om det motsatte er
virkeligheten.
Gjennom mange år har mistanken om manglende kunnskap hos fagidiotene i
Vegdirektoratet forsterket seg. Alle vet jo at salt gir rust, unntatt de i
Vegdirektoratet. Derfor er den eventuelle eksporten av veisalting ikke en
eksport av nyttig kunnskap (know-how) til det beste for importørene, men en
eksport av forsteinete holdninger og en blind tro på veisaltet.
Jan G. Garshol
Informasjonsleder,
Stopp veisaltingen Vestfold