Organisasjonen hevder at kommersielle eieres krav om bedriftsøkonomisk lønnsomhet gjør at det lønner seg å motta størst mulig avfallsmengde på kortest mulig tid.
Greenpeace frykter at dette betyr økende import av farlig avfall. Greenpeace aksjonerte i 2002 mot import av farlig avfall fra Danmark til Langøya.
- Norske deponier for farlig avfall er i ferd med å fylles opp. Import vil om få år føre til skrikende behov for nye deponier. Salget av NOAH vil være et avfallspolitisk selvskudd av dimensjoner, sier Brad Smith i Greenpeace. Dette vil ikke miljøorganisasjonen sitte rolig og se på, sier han.
Ingen frykt
Statssekretær Oluf Ulseth i Nærings- og handelsdepartementet deler ikke den frykten Greenpeace har. Også frem til i dag har NOAH hatt krav på seg om bedriftsøkonomisk lønnsomhet.
Etter et eventuelt salg kan departementet fortsatt ha en eierandel. Men det er mulig denne reduseres - kanskje helt til null.