Tesla, lastebilsjåføren, Teslaens avdøde fører – og til og med en del andre produsenter av selvkjørende biler – er parter i den fatale Tesla-ulykken i fjor. Og alle er under kryssild fra det amerikanske sikkerhetsdirektoratet for veitrafikk, National Traffic Safety Board (NTSB), som nylig ble ferdig med sin gjennomgang av ulykken.
Gjennomgangen har fått direktoratet til å komme med syv konkrete sikkerhetsanbefalinger, i tillegg til at de peker på flere kritiske forhold, skriver The Verge.
Sentralt i kritikken fra NTSB er det faktum at føreren ble distrahert under kjøringen, og at bilen tillot ham å være det.
- Tesla Autopilot: Frikjent etter dødsulykke
– En kollisjon som aldri skulle ha skjedd
– Tesla tillot føreren å bruke det selvkjørende systemet utenfor det miljøet som det var konstruert for, og systemet ga for mye spillerom for at føreren kunne bruke oppmerksomheten sin på annet enn å kjøre bilen, sier NTSB-medlemmet Christopher Hart til The Verge.
– Det var en kollisjon som, for å si det rett ut, aldri skulle ha skjedd, fortsetter han overfor nettavisen.
Selve autopiloten har ifølge NTSB fungert slik den er konstruert for å virke. Ulykken skjedde på en motorvei der en trekkvogn med tilhenger krysset Teslaens kjørebane for å svinge til venstre fra motorveien, i motsatt retning av Teslaen.
Men tilhengeren klarte ikke å komme seg ut av den motgående kjørebanen i tide, og verken føreren eller bilen – en Tesla Model S – rakk å reagere på den kryssende tilhengeren før det var for sent.
Som Tesla siden har påpekt, er systemet fremdeles ikke programmert for å ta hensyn til kryssende trafikk.
- Les flere saker om elbil
Flere bilprodusenter
Teslaen var midtpunktet for undersøkelsen, og selskapet har allerede lovet å ta anbefalingene fra NTSB til etterretning. I tillegg til Tesla nevnte NTSB bilprodusentene Audi, BMW, Infiniti, Mercedes-Benz og Volvo som selskaper med tilsvarende behov for forbedringer av sine nivå 2-biler.
De syv anbefalingene fra NTSB skal nå behandles av søsterorganet NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration). NHTSA frikjente tidligere på året Tesla for skyld i saken.
Artikkelen ble først publisert på danske Ing.dk
- Les mer om selvkjørende biler hos danske Ingeniøren.