Fra og med 2007 stilles det strenge miljøkrav til nye og gamle dieselmotorer i USA.
Det som måtte til var hardt press på republikanske senatorer som ville sikre gjenvalg og en motorindustri som så muligheter og ikke bare trusler.
Senator George V. Voinovich, en republikaner fra Ohio, får hovedæren av å kjempe igjennom The Diesel Emissions Reduction Act of 2005, som nå er vedtatt i USA.
Gamle og nye
Loven omfatter alle typer dieselmotorer, både for biler, lastebiler, tunge kjøretøyer, traktorer, lokomotiver og skip.
Gamle motorer må installere renseteknologi, bygges om, eller skiftes ut. Nye motorer må tilfredsstille strengere utslippskrav. Caterpillar - en av verdens største produsenter av dieselmotorer samt Cummins and Corning, er tilhengere av loven.
Over en milliard årlig
Det er satt av en milliard dollar ( ca. 6,5 milliarder kroner) over fem år. Pengene kan brukes til direkte støtte eller lån til ulike program for å skifte ut og bygge om motorer.
Havneanlegg skal blant annet utstyres med strømtilkobling slik at skipene ikke skal bruke hjelpemotorer for å produsere strøm ved kai.
Bruker 1 - får 12
Myndighetene har regnet ut at for denne milliarden, får myndighetene 12 milliarder dollar "tilbake" i form av reduserte helsekostnader.
Miljøvernmyndighetene i USA regner med at den nye loven innen 2030 vil hindre at 20.000 spedbarn dør, 15.900 sykehusinnleggelser unngås og hindre over en halv million astmaanfall årlig.
Eldre dieselmotorer kan få redusert partikkelutslipp med 80-95% ved å montere partikkelfilter. Med katalysator kan utslipp av sotpartikler kuttes med 20 - 30% pr motor.