Det handler om internett, dotcom, og grenseløse inntekts- og vekstmuligheter. SAS-guruen Janne Carlsson gikk flere år på universitet for å lære om økonomi. Essensen av det hele, sa han, var to tall – og det var viktig at det første var større enn det andre. I den nye økonomien, derimot, var det visst viktig at det andre tallet helst skulle være mye større enn det første. Jo mer penger man greide å brenne av, desto riktigere var det. De som ikke forsto dette ble latterliggjort som porteføljesinker.
Men resultatene uteble, og nå skyldes det på manglende økonomistyring i selskapene. Kanskje er det Keiserens nye økonomi vi har sett – der den spradet foran våre øyne i fullt dagslys. Det måtte bare en smågutt med skitten pekefinger til for å vise at den var jo helt uten substans?
De som var mer bevisst sin egen agenda holder nå muligens en lavere profil. Oppskriften deres var muligens omtrent slik: Man tager et selskap med dotcom-profil og et vilkårlig produkt, dresser det opp med prospekt og veltilpasset ledelse, og henter inn kapital i bøtter og spann. Så markedsføres selskapet med høy profil i alle medier, mens produktene klargjøres. De som tror at markedsføringen er rettet mot kunder, er de første som blir lurt. Hensikten er å spre budskapet om det fantastiske inntjeningspotensialet knyttet til aksjen, slik at ny kapital kan hentes inn til høy pris. Noe som Tharald Brøvig i sin tid refererte til som “the even greater fool syndrom”. Når så selskapet er hausset opp i det øvre skylaget, gjelder det for de med agenda å ta seg ut bakveien på gummisåler, mens småsparerne blir med kursraset til bunns.
Finansanalytikere og meglere er de som skal lose oss lekfolk gjennom aksjemarkedets jungel av farer og muligheter. Disse fagfolkene er de mest kompetente high-brows som tenkes kan, og driver med saker som for de fleste av oss er uforståelig. Av og til får man riktignok assosiasjoner til undervanns filmer med eksotiske fiskestimer, slike som ved The Great Barrier Reef nord for Australia. Plutselig kan stimen endre kurs, og solen glimter i tusenvis av fiskesider. Kanskje er det dukket opp en hailignende skygge, kanskje endrer bjellesau-fisken kurs, eller kanskje er det tjuvstartprinsippet som råder: én vender først, og trigger dermed full stimvending.
Mye tyder på at den dagen vi til fulle forstår prinsippene for disse kollektive stimaksjonene, da forstår vi også finansanalytikernes og meglernes arbeidsmetoder. Jeg tar det for gitt at det forskes intenst på området, da konsekvensene er betydelige for aksjesparere, næringsliv og de som er seriøst opptatt av nyskaping i vårt samfunn.
Mulighetene rundt internett er der fortsatt, og nå kommer release 2 for fullt – det mobile internett. Ulike mobile dingser får nå tilgang til et utall av sentrale informasjonskilder og tjenester. Det er på ny mulig å oppnå raske markedsandeler for de som tør å satse, og denne gangen er inntjeningspotensialet klarere: fakturering for tjenesten kan skje gjennom telefonregningen.
La oss ikke gjøre samme feilen igjen. La oss vise hva vi mener om aktører som ønsker å gjøre raske klipp på småspareres og ukritiske investorers bekostning. Det kan skje ved at en aktiv presse bruker det vi nå har lært til å avdekke de useriøse aktørene og henge dem ut, og ved at vi andre viser nulltoleranse overfor manipulering av den informasjon investeringer tross alt må baseres på.
Tor Olav Steine