Arbeidet med å få fjernet disse skipene er allerede startet.
Under ledelse av Tor Svensen tar DNV fatt på oppgaven å fjerne skip som ikke holder minstemål.
DNV har utarbeidet en fempunktsplan som innbefatter hyppigere inspeksjoner av flere inspektører. Dette er inspektører som vil bistå stedlige DNV representanter med ekspertise, eller som også vil reise ut på egen hånd for å sjekke skips standarder.
DNV vil styrke bemanningen med 40 inspektører for å få kapasitet til disse flygende inspeksjonene. I tillegg vil DNV øke kompetansen på sine inspektører, samtidig som inspeksjoner av mistenkelige skip alltid skal utføres av minst to inspektører.
For å sikre at det er tilstrekkelig tykkelse og styrke i skroget har DNV utarbeidet nye prosedyrer for å godkjenne selskapene som sjekker skrogtykkelse.
Enkeltmannsforetak vil ikke lenger bli akseptert.
- Vi mener troverdighet er tuftet på kvalitet. Da må vi kvalitetssikre at kontroller blir utført korrekt, sier Tor Svensen.
Også forbedrede metoder for å plukke ut mistenkelige er utarbeidet. Det gjelder rapporter fra lokale havnemyndigheter og kontrollører som skal fanges og følges opp.
Videre vil DNV unngå å klasse skip som seiler under flagg fra stater som ikke er så nøye med standarden på skipene.