E 16 gjennom Lærdal var lenge lastebilsjåførenes mareritt. For mindre enn seks år siden var store deler av vegen så smal at to små biler så vidt kunne passere hverandre. Når en stor bil var involvert, måtte en av bilene rygge eller vente ved en møteplass.
Da den nye vegen mellom Voldum og Borlaug ble åpnet i fjor, ble den siste av de verste strekningene degradert til lokalveg. Det betyr ikke at E 16 nå holder en standard som man kan vente på hovedvegen mellom Norges to største byer. Hverken geometri eller vegbredde holder mål, og de private avkjøringene er mange og til dels uoversiktlige.
I dag markerer Seltun bru det vestlige endepunktet for den delen av E 16 som holder bra standard. Om vel et år er endepunktet flyttet vestover til Stuvane. I store trekk skal E 16 fortsette å gå der den går i dag, men de krappeste kurvene vil bli rettet ut. Dessuten skal vegen få en bredde og en utforming som står i stil med funksjonen og skiltingen.
Oppdraget omfatter blant annet bygging av ny Seltun bru over Lærdalselvi. Nybrua blir 59 meter lang og 13,5 meter bred. Den store bredden skyldes at brua må ha gang/sykkelfelt fordi den er mer enn 40 meter lang. For øvrig får den nye vegen 8,5 meters bredde.
Den nye brua vil følge omtrent samme trasé som den nåværende, som dermed må rives. I byggetiden skal trafikken gå på en interimsbru.
Entreprisen omfatter flytting av 120 000 kbm jord og sprenging av 60 000 kbm fjell. For øvrig skal det settes opp 3,5 km rekkverk, bygges to rasvoller og anlegges til sammen 1 km lokalveger og avkjørsler.
Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 110 millioner kroner. Vegvesenet planlegger anleggstart rundt 1. februar neste år. Det meste av jobben skal være fullført før året er omme, bare kompletteringsarbeid gjenstår til 2011.