NYHETER

Utbedringen av E105 fortsetter

Norges eneste riksvegforbindelse med Russland skal få den standarden den fortjener. Forberedende arbeid for neste store jobb er lyst ut. Hovedentreprisen går ut i februar, hvis det går slik Vegvesenet vil.

Gamle Elvenes bru i forgrunnen mister det meste av trafikken når den nye brua i bakgrunnen åpnes om vel to år. (Ill.: Statens vegvesen)
Gamle Elvenes bru i forgrunnen mister det meste av trafikken når den nye brua i bakgrunnen åpnes om vel to år. (Ill.: Statens vegvesen)
30. sep. 2013 - 14:30

E105 er navnet på vegen. Den tar av fra E6 på Bjørkheim like sør for Kirkenes og går gjennom Russland og Ukraina til Jalta ved Svartehavet. Avstanden mellom ytterpunktene er hele 3 770 km. Men i Norge er E105 en beskjeden veg. Mellom Bjørkheim og Storskog ved russegrensen er det ikke mer enn 9,5 km.

Vegstandarden har også vært beskjeden, men nå er utbedring av vegen i gang. Arbeidet er delt i to etapper. Første etappe går mellom Elvenes og Storskog. Her er utbedringen snart fullført.

 

Nettverk over Bøkfjorden

Nå står strekningen Bjørkheim-Elvenes for tur. Den er 5,5 km lang i dag, men på grunn av en omlegging av vegtraséen blir den noen hundre meter kortere når jobben er gjort. I første omgang vil Vegvesenet ha pris på forberedende arbeid. Dette omfatter forskjæring for en tunnel, 200 meter anleggsveg og planering av riggområdet for hovedentreprisen. Anbudsfristen er satt til 28. oktober.

Tunnelen blir 670 meter lang. Den får profil T 9,5. Driving av tunnelen inngår i hovedentreprisen, som også omfatter bygging av en 270 meter lang bru over Bøkfjorden. Det blir en nettverksbru med et 120 meter langt buespenn. På østsiden av dette spennet blir det fire sidespenn, på vestsiden blir det ett. Hovedspennet er prosjektert av Statens vegvesen, sidespennene av Aas-Jakobsen.

 

Store iskrefter

Brua avlaster gamle Elvenes bru, som krysser oset der Pasvikelva går over i Bøkfjorden. Brua og en del av nåværende E105 vil bli degradert til lokalveg når utbedringen av E105 er fullført mot slutten av 2015.

Hele prosjektet skal finansieres over statsbudsjettet. Det nye Stortinget må gi grønt lys under budsjettbehandlingen for at hovedentreprisen skal kunne lyses ut i februar. Seksjonsleder Knut Busk i Region Nord regner det for svært sannsynlig at det går gjennom. Reguleringen kan vise seg å bli et større problem.

- I de opprinnelige planen ble det ikke tatt tilstrekkelig høyde for kreftene i isen i Pasvikelva. For å rette på det skal det legges steinfyllinger rundt fundamentene til pilarene i sidespennene. Detaljreguleringen av fyllingene er ikke klar ennå, sier Busk.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.