Veidekke ligger på andreplass med 337,5 mill. Det er det eneste anbudet som ingen utlendinger er med på.
Et arbeidsfellskap mellom Porr fra Østerrike og LNS er nr. tre med 379 mill. fulgt av det danske firmaet Bladt Industries med 380,2 mill.
På de to neste plassene kommer det ytterligere to arbeidsfellesskap: AF Gruppen og MT Højgaard fra Danmark vil ha 406,9 mill., Kolbjørn Nilsskog fra Mosjøen og Toto Construzioni Generali fra Italia vil ha 427,5 mill.
Sist ligger Sichuan Road & Bridge Group fra Kina med et anbud på 568,2 mill.
Nye Tana bru blir et ruvende landemerke i Øst-Finnmark. Det er en skråstagbru med en lengde på 259 meter. Hovedspenn utgjør 234 meter. Brua får et assymetrisk tårn av stål hvor tårnbeina krysser hverandre i ca. 70 meters høyde. Det lengste av dem blir 95 meter høyt.
Kjørebanen skal bæres av en stålkasse som blir opphengt i 22 kabler. Kabelinnfestingene kommer midt på stålkassen. På hver side av dem blir det ett kjørefelt og fortau.
I oppdraget inngår anlegg og oppgradering av 780 meter tilstøtende veger. Det skal også anlegges 580 meter gang/sykkelveg og fortau.
Nye Tana bru skal bygges ca. 100 meter sør for den gamle, som sto ferdig i 1948. Det er en mye hengebru med et hovedspenn på 194 meter og en total lengde på 220 meter.
Riving av den gamle brua inngår i entreprisen. Det gjør ikke levering av bærekablene. Det settes ut på egen entreprise.
Nye Tana bru skal stå ferdig i august 2019.