- Hvis det er varmt nok, er stålet føyelig som et flytende hav. Samtidig er det tungt og kraftig, sier Per Inge Bjørlo.
Han har nettopp avsluttet en separatutstilling ved det prestijetunge galleriet, Galleri Wang i Oslo. Der stilte han ut serien "Mor, du er så vakker i dag...".
Serien tok ham syv år å lage. Gjennom skultpurene utforsker han stålet som element.
Om du ikke har hørt navnet Bjørlo før, har du helt sikkert sett skulpturene hans. Bjørlo har nemlig laget et skulpturanlegg på Oslo Lufthavn, bestående av seks enheter i rustfritt stål, plassert i avgangs- og ankomsthallen. Han har også tegnet inngangsportalen til OL-anlegget på Gjøvik.
Det var nettopp i forbindelse med utsmykkingsoppdraget på Gjøvik Bjørlo kom i kontakt med industrien: - Det var egentlig Kværner som skulle produsere portalen, men de hadde ikke god nok teknologi. Slik kom jeg over Deform AB i Dägerfors i Sverige, sier Bjørlo.
Danser med stålet
Også deler av Bjørlos nyeste verk er laget i hallene til stålproduksjonsbedriften Deform. Kulene som spiller en vesentlig rolle i hans nyeste serie, blir til ved at to stålplater blir presset mot hver sin motform og så satt sammen.
- Platearbeideren danser med stålet, sier Bjørlo Resten av skulpturen er laget av deler fra norsk industri.
- Det ene vridde elementet i skulpturen har jeg fått fra Norske Skog. Det blir brukt til å trykke ut papirmasse. Nytt koster det omtrent 70.000 kroner, sier Bjørlo. Han får en pensjonert teknisk tegner til å omsette skissene sine til arbeidstegninger.
- Det er en lang prosess. Jeg må lete frem en historie ved hver eneste skulptur, forklarer Bjølo. Han er fascinert av stålet fordi det gir ham motstand i den formgivende prosessen: - Stålet har også en sjel.
Kunstneren er ofte ute i produksjonshallen når verkene hans lages. Han liker å eksperimentere med stålet:
- De som jobber med stålet i en industrihverdag, får sikkert andre tankevekkere når de ser mine verk. De forbinder jo ellers stål med en kommersiell verden. Selv vil ikke Bjørlo si hva skulturene handler om. Det han kan si, er at de dreier seg om skjøre historier: - Historiene ligger i skulpturene.
Da Aftenposten anmeldte utstillingen på Galleri Wang tidligere i høst, brukte anmelderen Lotte Sanberg utrykket "materialiserte sinnsstillstander" om verkene.
Profilerer kunsten
- Jeg liker skulpturene veldig godt, sier Deforms administrerende direktør Bengt Christenssen ved Deform. Han er ofte i produksjonshallen og titter på når Bjørlo er på besøk for å lage kunsten sin.
- De har spesielle former og utrykker spesielle følelser som er vanskelig å forklare. Underveis i prosessen skjønner jeg ikke hvor han vil hen, men når jeg ser sluttproduktet, så er det alltid bra, sier direktøren.
Deform som ellers produserer for norske bedrifter som Norsk Stål, GE Energy, Aukra-Midsund og CCB Stål, profilerer seg også som kunstbedrift. På deres hjemmeside kan man klikke seg videre inn på kunstlinker.
Etter at Bjørlo begynte å bruke Deform, har andre kunstnere strømmet til. Den verdensberømte arkitekten Frank O. Gehry, som er mest kjent for å ha stått bak Guggenheim Museum i Bilbao i Spania, bruker også nå den svenske produksjonsbediften.
- Men har du kjøpt noe av Bjørlo?
- Nei, det har jeg ikke råd til, sier Christenssen og ler. En skultpur koster opp til 270.000 kroner.