Bak arbeidsfellesskapet står Metrostav fra Praha, en av d største entreprenørene i Tsjekkia, og det langt mer beskjedne Havnen Anlegg fra Kaupanger i Sogndal kommune.
Istak vil ha 163 mill. for jobben. De norske anbyderne er Veidekke (170,3 mill.), Contexo (178,8 mill.) og Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen i Sogn (189,4 mill.).
Tunnelen blir 1 565 meter lang. Den skal erstatte en svært rasfarlig strekning på fylkesveg 337.
Trafikken på fylkesvegen er beskjeden. Tunnelen får derfor bare ett felt og møteplasser. Ca. 2/3 av tunnelen blir rett. Her blir profilet T 5,5. I kurvene blir profilet T 8,5 av hensyn til sikten, men kjørebanen blir like smal som på rettstrekningen. I tilknytning til tunnelen skal 330 meter veg i dagen legges om.
Ca. 5 km nord for tunnelen går fylkesveg 337 nedenfor Lindeskreda. Som navnet antyder, er det ikke helt trygt å ferdes her. For å gjøre det tryggere blir 550 meter av vegen flyttet ut på fylling i Veitastrondvatnet. Etter flyttingen blir det bygd en fangvoll der vegen går i dag. Det skal også bygges en ledevoll. Sprengstein fra tunnelen skal brukes til å flytte vegen og bygge voller.
Jobben må fullføres tidlig på høsten 2016. Den romslige anleggstiden skyldes at vinterhalvåret ikke kan utnyttes effektivt på grunn av rasfaren.
Ressursavdelingen i Statens vegvesen har prosjektert tunnelen. Alle utgifter dekkes med statlige rassikringsmidler.