Tidsperspektivet for utarbeidelse av fullt forprosjekt er ett til to år.
Hensikten er at departementet skal kunne ta en endelig avgjørelse i saken om alternativ innseilingsled i løpet av et par år. Det er særlig hensynet til cruiseskipstrafikken som gjør det aktuelt med alternativ led inn til byen
Da hovedplanen for Askøybroen ble godkjent av Vegdirektoratet i 1986, var forutsetningen å etablere en alternativ led over Herdlaflaket og gjennom Det Naue. Alternativet viste seg å kollidere med verneinteresser. Statens vegvesen Hordaland utredet derfor grunnlaget for en alternativ led via Skjelangersundet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Fiskeriminister Svein Ludvigsen mener det er behov for tilleggsutredninger for å ha et godt nok grunnlag i saken. Kystverket skal også gjennomgå ulike kostnadskalkyler for å se om det er mulig å finne en rimeligere løsning enn den opprinnelig foreslåtte.