Amerikanske Internett-selskaper beskyldes for å misbruke data som kundene legger inn i ved e-handel. – Selskapene viser en utrolig mangel på respekt for publikum, og bransjens selvjustis har vært en fiasko. Dette hevder Denise Caruso, tidligere teknologispaltist i New York Times og mangeårig overvåker av teknologi og samfunn.
Caruso har foretatt en nøye gjennomgang av nettstedenes holdning til vern av personlige opplysninger. På mediekonferansen Seybold SF i San Francisco nylig oppsummerte hun sin undersøkelse – og rettet direkte kritikk mot både banker og portalselskaper.
Banker får bank
Bankene, som tradisjonelt forbindes med soliditet og troverdighet, er etter Carusos syn blant de største misbrukerne av private data. I praksis tillater de seg å gjøre nærmest hva de vil med dataene du som bankkunde legger inn på nettet, hevder hun.
Det er lett å glemme at hver gang du registrerer deg på et nettsted, enten det er for å få informasjon, gjøre en e-handel eller gjennomføre en banktransaksjon, gir du fra deg data om deg. Nettstedene samler på denne måten hver dag nye opplysninger om kundene og deres kjøpevaner og interesser. Den positive siden er at disse dataene er svært verdifulle for å tilpasse tilbudene til det kundene ønsker. Men det er én bakside: Muligheten for å tjene nye penger har fristet flere Internett-steder til å selge personlige data om sine kunder til andre.
Carusos resept er at ethvert nettsted må publisere sin politikk for å håndtere personlige data på nettet. Mange har slike henvisninger, men ikke alltid blir de fulgt og ofte beskytter de ikke dataene tilstrekkelig.
Interessekonflikt
I USA er e-handel blitt så dagligdags, også for de som ikke er teknofriker, at forbrukerorganisasjoner og fagforeninger forlanger bedring. I bakgrunnen lurer føderale myndigheter og Kongressen.
For noen uker siden ble det også lagt frem en rapport som viser at amerikanerne frykter mer for misbruk av de personlige dataene de legger inn på nettstedene, enn for misbruk av kredittkortet på nettet. Publikum ønsker at Internett-selskapene alltid skal spørre dem først dersom dataene brukes til noe annet enn de opprinnelig var ment for.
Selskapene ønsker derimot det motsatte; at de kan bruke dataene så lenge brukerne ikke har sagt at de ikke kan det.
Beskytter seg ikke
Undersøkelsen; The Pew Internet & American Life Project, fant det paradoksalt at brukerne ønsker vern om private data, samtidig som de i liten grad benytter de datahjelpemidler som finnes for å beskytte seg.
Den økende bekymringen blant amerikanske forbrukere for deres privatliv på nettet vil trolig føre til nye lover som begrenser Internett-selskapenes bruk av dataene de samler inn. Reguleringen vil i så fall komme mot selskapenes vilje, men det har bransjen seg selv å takke for.