–Tidlig styring og varsling er svært viktig ved brann i tunneler. Jeg ønsker at det skal installeres en detekteringskabel for røyk og varme. Tunnelen må stenges automatisk med veibommene, skiltene må gi trafikantene beskjed om å snu, og de røde varsellysene må blinke straks det detekteres brann, sier brannsjef Børge Presthaug til tekblad.no.
Hvis ventilasjonen blåser for fullt mot Sveio, vil det alltid være mulig for brannvesenet å gå inn i tunnelen fra Stord-siden når det brenner.
Før jul i fjor testet Statens Vegvesen Hordaland sammen med Haugesund Process Control en varslingskabel i den nesten åtte kilometer lange undersjøiske Bømlafjordtunnelen med godt resultat. Kabelen legges i tunneltaket, og kan måle temperaturendringer over lange strekninger.
Flere mangler
Sikkerheten i Lærdalstunnelen ble nylig slaktet i en rapport fra den tyske bilorganisasjonen ADAC. Bømlafjordtunnelen i Trekantsambandet har flere av de samme manglene som Lærdalstunnelen fikk kritikk for.
* Ingen automatisk brannalarm.
* Ingen videoovervåking inne i tunnelen.
* Ingen restriksjoner for kjøretøy med farlige gods.
* Kjørebanen er laget i brennbart materiale –asfalt.
* Mangler overrislingsanlegg.
* Mangelfulle fluktmuligheter.
Fordel med video
Presthaug mener at videoovervåking ville bedret sikkerheten ytterligere. At kjørebanen har asfaltdekke ser brannsjefen ikke som et relevant problem.
–Hvis det kommer så langt at veibanen tar fyr, er det allerde så varmt at det ikke er mulig å oppholde seg i tunnelen.
Videoovervåking kreves hvis årsdøgntrafikken (ÅDT) er høy. I Bømlafjordtunnelen er ÅDT beregnet til 2500 timer, hvilket er under grensen for kravet. I stedet er kamerasystemet Tunsafe i bruk; kameraer i hver ende av tunnelen tar bilder av biler som kjører inn og ut.
Systemet brukes til å gi det lokale brannvesenet og veitrafikksentralen i Bergen en oversikt over hvor mange og hvilke typer kjøretøy som befinner seg i tunnelen. Det er også mulig å kontrollere om det finnes kjøretøy med farlig gods i tunnelen.