Høyre og Venstre krever nye forhandlinger om Oslopakke 3. De mener byrådet har ikke følger opp den avtalefestede enigheten fra 2016 om at Røatunnelen på riksvei 168 skal igangsettes og finansieres senest fra 2020.
Røatunnelen er en ca. en kilometer lang tunnel, som skal føre Riksvei 168 forbi Røa-krysset, slik at denne bydelen unngår problemer knyttet til den store øst/vest-gjennomgangstrafikken som går mellom Oslo og Bærum på RV168 i dag.
Tunnelen har vært inne i Oslopakke-planene siden 2006, med planlagt oppstart i perioden 2014-2017, men er blitt utsatt. I januar 2016 ble konseptvalgutredningen for tunnelen ferdigstilt, og i den reviderte avtalen om Oslopakke 3 fra 2016 står det at «det forutsettes at planleggingsarbeidet for Røatunnelen videreføres, slik at prosjektet igangsettes og finansieres med Oslopakke 3-midler senest fra 2020».
Det er usikkert hva prisen på Røatunnelen blir, men et kostnadsoverslag fra tidlig på 2000-tallet lyder på 700 millioner kroner.
- E6 Oslo øst: Nye motorveiplaner kan bety økte bompenger i Oslo
Tverrpolitisk enighet i fare
Etter at byrådet i Oslo utsatte byggingen av Røa-tunnelen i sitt forslag til handlingsplan for Oslopakke 3 de neste fire årene, står den tverrpolitiske enigheten om samferdselssatsingen i fare.
Onsdag ble saken behandlet i samferdselskomiteen i Oslo kommune, og Venstre og Høyre fikk komiteen med på å sende handlingsplanen tilbake til forhandlingsbordet.
– Oslopakke 3-avtalen er et skjørt kompromiss basert på at alle parter har gitt og tatt. Det er ikke en buffé som byrådet fritt kan forsyne seg av, sier Høyres byrådskandidat Eirik Lae Solberg.
- Får ikke budsjettstøtte: Stort E18-prosjekt utsettes på grunn av pengemangel
– Ikke avtalebrudd
Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) mener at Høyre og Venstres tunnel-iver truer hele kollektivsatsingen i Oslo.
– Dette er Høyre og Venstre på sitt mest useriøse. De vil sette av penger til en tunnel som vi enda ikke vet hva koster, ved å kutte kraftig i viktige kollektivløft som Fornebubanen og nye trikker som vil komme alle til gode, ikke minst Oslos unge eller aller fattigste som ofte ikke bruker bil, sier Hermstad.
Han mener ikke byrådet har brutt den avtalefestede enigheten om Røatunnelen.
– Vi er jo alt gang med planlegging av Røatunnelen. Men Oslopakke 3-avtalen slår også fast at vi skal bygge Fornebubanen, nytt signalanlegg og ny T-banetunnel, og at bompengeinntektene skulle være langt høyere, sier han.
- Oslo og Akershus: 29 bomstasjoner blir til 82
Foreslår skroting
I samme møte i samferdselskomiteen onsdag fremmet Frps førstekandidat Aina Stenersen og Frp-nestor Carl I. Hagen forslag om å skrote hele avtalen fullstendig.
Stenersen sier til Dagbladet at forslaget ble fremmet for å få ned bompengebelastningen, som hun mener er en hverdagsutfordring for store deler av byens innbyggere.
– Det er på tide byrådet i Oslo tar tak for å stoppe eller nedskalere prosjekter i Oslopakke 3, sier førstekandidaten til avisa.
Oslopakke 3 er en overordnet plan for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Avtalen har en økonomisk ramme på 120 milliarder kroner for tidsperioden 2017-2036. Finansieringen skjer gjennom bompenger og bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
- Krysser Ring 3: Denne gang- og sykkelbrua får internasjonal oppmerksomhet