Arbeidet med feilretting og testing av skjøter og endeavslutninger har vist seg å være mer omfattende og tidkrevende enn Bane Nor forventet. Torsdag kunne derfor Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund fortelle at åpningen av Follobanen utsettes med ytterligere 12 dager.
– Vi er lei oss for at pendlerne og øvrige reisende på Follobanen ikke har fått det tilbudet vi har lovet dem, og at det nå tar ytterligere tid før gjenåpning, sier Frimannslund i en pressemelding.
Gir seg selv mer tid
Bane Nor har lenge meldt om planlagt gjenåpning av Follobanen 1. februar. I en pressemelding torsdag skriver de imidlertid at de ikke vil klare å overholde denne planen.
Frimannslund forteller at de utsetter åpningen for å være sikre på at de har tid til å håndtere eventuelle ytterligere feil og mangler før togene settes i trafikk.
Utsettelsen skal være kommunisert til Vy torsdag slik at de kan få tid til å planlegge rutetilbudet fremover, samt ivareta informasjonsbehovet om togtilbudet til de reisende.
Vys kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby sier til TU at de er lei seg for at kundene ikke får det tilbudet de forventer i 2023.
– Klokt av Bane Nor
– Samtidig er det klokt av Bane Nor å kommunisere dette nå og ikke tett opp mot 1. februar. Da får vi tid til å gjøre planleggingen av trafikken skikkelig, sier han.
Lundeby sier han håper å kunne gi et bedre tilbud til de reisende enn hva de har gjort hittil, i tiden frem mot Follobanen åpnes.
– Vi skal prøve å kjøre østre linje helt fra Mysen og til Oslo. Det gjør at kundene som i dag kommer fra Mysen ikke trenger å bytte tog på Ski, men kan sitte på samme tog helt inn til Oslo, sier han.
Han understreker at detaljene i denne endringen ikke er spikret enda og at de dermed må ta forbehold om at det går i orden.
– Når håper dere å få gjort denne endringen?
– Vi vil kommunisere dette så snart dette er helt klart. Forhåpentligvis i neste uke, sier han.
– Betaler for et produkt de ikke får
Høyres transportpolitiske talsmann Trond Helleland sier det ikke er noen overraskelse at åpningsdatoen utsettes.
– Nå forventer vi at Bane NOR og de andre aktørene gjør jobben skikkelig og får togene på skinner igjen, sier han til TU.
Morten Stordalen, stortingsrepresentant for Frp, sier til TU at det er uheldig at det nå igjen kommer kontrabeskjed om Follobane-åpningen.
– Først og fremst er Frp opptatt av at Bane Nor prioriterer sikkerheten framfor en åpningsdato. Problemene ser mer alvorlige nå når de utsetter fordi de driver feilretting. Vi forventer nå at de tar seg tid til å både feilretter ferdig og ikke minst testkjøre banen ordentlig, sier han.
Stordalen, som er medlem av Stortingets transportkomité, har stor sympati for de reisende som nå må vente enda lenger på Follobanen.
– De betaler for et produkt de ikke får. Sånn kan vi ikke ha det, men sikkerheten må uansett gå foran, sier han.
– Forventer realistisk plan
Jernbanedirektør Knut Sletta sier at han forventer at Bane Nors plan nå er realistisk.
– Vi vil følge utviklingen tett for å sikre et godt og forutsigbart togtilbud. Det viktigste er at Bane NORs plan er realistisk og at vi ikke ender opp med en situasjon hvor vi må ta ned tilbudet på grunn av en uforutsett forsinkelse, uttaler Sletta i en pressemelding.
Jernbanedirektoratet advarte i en rapport 16. januar om at tidsplanen til Bane Nor fremsto veldig stram. Direktoratet har innkalt Bane Nor og Vy til et møte førstkommende mandag.
– Vi kommer til å gjennomføre hyppige statusmøter for å sikre at togtilbudet på Østfoldbanen opprettholdes på dagens nivå fram til Follobanen åpner, sier Sletta.
Dårlige kabelskjøter
Follobanen åpnet den 11. desember i fjor, men måtte stenge allerede 19. desember etter at det ble meldt om brann i et koblingshus på Ski stasjon. Det har i etterkant av dette blitt meldt om røykutvikling to ganger til i det samme koblingshuset.
Bane Nor har brukt mye tid og ressurser på å finne ut av hva som er årsaken til varmegangen i anlegget, og mener nå dårlige skjøter i høyspentanlegget er hovedproblemet. De har derfor byttet ut 11 skjøter inne i Blixtunnelen.
I tillegg har de skiftet ut det uvanlige banens returstrømanlegg som i utgangspunktet var prosjektert med jording i begge ender. Den nye løsningen er god utprøvd og består av jording i en ende og overspenningsvern i den andre.
Saken oppdateres.
Bane Nor vet ikke hva som startet kabelbrann