I fjor høst foreslo EU-kommisjonen å pålegge europeisk bilindustri en utslippsgrense på 130 gram CO 2/km for nybiler i 2012.
Nå ligger det an til at fristen blir skjøvet tre år ut i tid.
Tid til utvikling
EU-parlamentet ber nå kommisjonen om å utsette utslippskravet til 2015.
– Bilfabrikantene trenger mer tid til å utvikle nye modeller og sette dem i produksjon, heter det i en rapport som parlamentet offentliggjorde tirsdag.
Ifølge rapporten kan den ekstra tiden gi rom for å stramme inn kravene fra 130 til 125 g/km, samt at bøtene for modeller som overskrider maksgrensa bør bli større.
– For snille
At de nye reglene blir tøffere, er det imidlertid delte meninger om. Flere miljøvernorganisasjoner og politikere mener, ifølge Reuters, at parlamentet er for snill med den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA. Det er fullt mulig å møte kravene med eksisterende teknologi. Derfor er det unødvendig med utsettelse, mener disse.
Det samme har lederen for det norske lavutslippsutvalget, Jørgen Randers, sagt til TU.no.
– For ambisiøst
Innad i EU har det vært strid om utslippskravene, først og fremst med Frankrike og Italia på den ene siden og Tyskland på den andre.
Franske PSA og italienske Fiat har i gjennomsnitt blant de laveste utslippene i verden, mens tysk bilindustri utmerker seg i andre enden av skalaen.
– Jeg tror disse lempede kravene først og fremst skyldes en erkjennelse av at det opprinnelige forslaget var vel ambisiøst. Husk at det har sin historie helt tilbake til 1998. Da var det få som kunne forutse hva slags teknologiske nyvinninger vi ville få når 2012 begynte å nærme seg, sier president Finn Tandberg i Bilimportørenes landsforening til TU.no.