ARKIVNYHETER

Utvidelse av to E 6-bruer er utlyst

Minnesundbrua ble åpnet i 1993. Etter å ha tatt unna trafikken på E 6 i 18 år får den to ekstra felt. I den forbindelsen må de karakteristiske søyleparene på hver side av hovedløpet fjernes.
Minnesundbrua ble åpnet i 1993. Etter å ha tatt unna trafikken på E 6 i 18 år får den to ekstra felt. I den forbindelsen må de karakteristiske søyleparene på hver side av hovedløpet fjernes. Bilde: Scanpix
1. okt. 2009 - 01:26

De to bruene er den 532 meter lange Minnesundbrua og den 315 meter lange Julsrudbrua. Begge ligger i Eidsvoll kommune. Det er flere grunner til at Vegvesenet har valgt en utradisjonell måte å utvide dem på. En av dem er at Julsrudbrua allerede har tre felt. Hvis man hadde bygd en ny to-felts bru ved siden av, hadde man fått et felt det ikke er behov for. Det tredje feltet er et forbikjøringsfelt, det er ikke noe behov for krabbefelt på brua.

Bruene skal utvides på forskjellige måter. På Julsrudbrua blir det montert en tverrbærer på hver søyle. Over tverrbærerne blir det montert en ny bærebjelke på hver side. Når disse er på plass, blir utvidelsen av kjørebanen støpt over de nye bjelkene.

Minnesundbrua har bare to felt i dag. Dermed blir utvidelsen til hver side større enn på Julsrudbrua, og jobben blir mer komplisert. I dag bæres kjørebanen av to parallelle I-bjelker. Når brua utvides, blir det montert en stålplate mellom underflensene på I-bjelkene slik at den bærende konstruksjonen blir en stålkasse. Fra underflensene blir det montert stag på skrå oppover. Disse møter horisontale stag som monteres høyt oppe på kassen. Over krysningspunktene mellom horisontale og skrå stag blir den montert langsgående stålbjelker med vesentlig mindre steg enn de opprinnelige bjelkene. Her som på Julsrudbrua blir utvidelsen av kjørebanen støpt over de nye bjelkene.

Hovedløpet under Minnesundbrua, som blant annet benyttes av «Skibladner», er markert med søyler som står på utsiden av kjørebanen. Disse står i vegen for utvidelsen og må fjernes. Før de kan skje, skal det støpes en skiveformet pilar mellom hvert av søyleparene som erstatter disse. Rundt de øvrige pilarene blir det kappestøp.

Ingen av bruene ble opprinnelig prosjektert med tanke på en utvidelse. Likevel har Vegvesenets undersøkelser vist at fundamentene er sterke nok til å tåle den ekstra belastningen. Det eneste man trenger å gjøre er å sette ned noen ekstra pæler under et av fundamentene på Julsrudbrua.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.