SAMFERDSEL

Utvikler ny sveisemetode til verdens lengste flytebru

Lasersveising ved hjelp av roboter gir mindre klimagassutslipp, mindre materialforbruk, jevnere konkurranse mellom entreprenører, kortere byggetid og dermed reduserte kostnader, sier Kjell Håvard Belsvik i Statens vegvesen.

I begge ender blir den 5,5 kilometer lange brua forankret i land,  og den blir i tillegg forankret til bunnen flere steder langs strekningen over fjorden, som har dybder på nær 600 meter. Brua skal flyte på pongtonger med 100 meters mellomrom og skal hovedsakelig bygges i stål. Bildet illustrerer bruas forankring, og vannet er derfor fjernet på venstre side.
I begge ender blir den 5,5 kilometer lange brua forankret i land, og den blir i tillegg forankret til bunnen flere steder langs strekningen over fjorden, som har dybder på nær 600 meter. Brua skal flyte på pongtonger med 100 meters mellomrom og skal hovedsakelig bygges i stål. Bildet illustrerer bruas forankring, og vannet er derfor fjernet på venstre side. Illustrasjon: Statens vegvesen
Gi bort artikkelen
Kommenter
Thomas Førde
6. apr. 2022 - 05:00
Gi bort artikkelen
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.