Tirsdag denne uka ble Bjarkøyforbindelsene i Harstad endelig «komplett», da de tre elementene i Sandsøybrua ble løftet på plass. Dette etter å ha tatt sjøveien fra fabrikanten i Polen.
Blåste opp
Det første elementet ble løftet på plass lørdag 1. september, og planen var å fortsette arbeidet gjennom helga.
– Alt var gjort klart til å fortsette på søndag, men da begynte det å blåse opp. Dermed ble det stopp i arbeidet fram til tirsdag, forteller teknisk byggeleder i Statens vegvesen Vidar Abrahamsen.
To av bruelementene veier 470 tonn, mens den siste veier 425 tonn. Altså var det en ganske heftig løfteoperasjon som måtte til for å få alt på plass.
– Selve løfteoperasjonen var kalkulert ned til minste detalj. Man har respekt for det, men man er ikke redd for at det skal gå galt, forklarer Abrahamsen. Det er vær og vind som kan skape problemer.
– Hvor ligger smertegrensa?
– Det ble sagt at man ville gi seg dersom vinden nådde ti sekundmeter, men samtidig føler jo kaptein og kranfører på bevegelsen underveis, fortsetter han.
I de to dagene operasjonen pågikk var imidlertid værforholdene ideelle, og man rakk fristen som var satt til 4. september.
Også transporten fra produsenten i Gdansk i Polen gikk smertefritt, rapporterer byggelederen.
Sveises sammen
Arbeidet fortsetter nå med å få sveiset sammen elementene. Dermed skal det legges brudekke. Abrahamsen forteller at man regner med å være ferdig med dette i løpet av oktober. Deretter følger diverse annet arbeid som rekkverk og elektro.
Denne nye brua knytter sammen øyene Grytøya og Sandsøya og er en del av Bjarkøyforbindelsene.
I tillegg til den 305 meter lange Sandsøybrua, består prosjektet av en 3250 meter lang undersjøisk tunnel mellom Grytøy og Bjarkøy, en 900 meter lang sjøfylling mellom Grytøy og sandøy, samt tre lavbruer, der to av dem er 66 meter og en er på 44 meter.
Det er ventet at hele prosjektet åpnes for trafikk i midten av desember i år.